Krafttag krävs mot brott inom idrotten - ny granskning

Krafttag krävs mot brott inom idrotten - ny granskning

Den organiserade idrotten i Sverige samlar nästan 20 000 föreningar och över 3 miljoner människor, varav många barn och ungdomar. Idrott är glädje, spänning, gemenskap och rent spel. En ny rapport från Stiftelsen Tryggare Sverige visar emellertid att det också finns en baksida med brott och otrygghet i olika former.

Inom ramen för Stiftelsen Tryggare Sveriges arbete med säkerheten i kommunerna har vi kartlagt situationen inom svensk idrott.

- Resultaten visar att det finns en påtaglig tystnadskultur inom idrotten där det är särskilt svårt att få berättelser om sexualbrott, korruption och ”trix och fix” med ekonomin. Dessutom beskrivs ledarskapet som defensivt gällande just frågor om brott och otrygghet. Genomgående används ord som ”försiktig”, ”undvikande”, ”undfall­ande” och ”osyn­lig”, säger experten Fredrik Gårdare (Stiftelsen Tryggare Sverige).

De problem kopplat till brott och otrygghet som finns inom idrotten handlar om allt från kriminella nätverk som har stort inflytande i vissa föreningar till sexualbrott och en otrygghet på och i anslutning till idrottsanläggningar.

- Resultaten visar också att Sverige är särskilt drabbat av matchfixning då kriminella nätverk under många år inte hade några problem med polis och åklagare. Inte heller sågs idrottsförbunden som något bekymmer. Internationell expertis uppger även att utländska matchfixningsgrupper väljer Sverige före många andra länder eftersom svenska samarbetspartners och "underleverantörer” i de kriminella nätverken ses som ”pålitliga”, säger Fredrik Gårdare.

För att vända situationen behövs en bred palett av åtgärder.

- Grunden är ett ledarskap som bryter tystnadskulturen och bidrar till öppenhet. Frågorna, hur obehagliga de än är, måste komma in i idrottens styrelserum. Det räcker emellertid inte enbart med att prata om problemen. Idrotten måste omsätta sin värdegrund i praktisk handling. Här har Riksidrottsförbundet varit pådrivande, men mer måste göras. Det krävs även kraftfulla motåtgärder av framför allt polis och åklagare mot den del av brottsligheten som är organiserad och systemhotande, säger generalsekreterare Magnus Lindgren (Stiftelsen Tryggare Sverige).

Ta del av rapporten här: https://www.mynewsdesk.com/se/...

Se även tidigare rapport inom projektet: https://www.mynewsdesk.com/se/...

Rapportens författare är f.d. kriminalkommissarien Fredrik Gårdare som nås via fredrik.gardare@tryggaresverige.org eller via telefon 08-29 20 00/070-465 97 23.

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.