Lansering av BETRIOT - inbjudan till lunchwebbinarium om smart belysning

Lansering av BETRIOT - inbjudan till lunchwebbinarium om smart belysning

Stiftelsen Tryggare Sverige bjuder in till ett lunchwebbinarium om smart belysning och lanseringen av konceptet BETRIOT den 7 maj.

Det svenska samhället har på kort tid genomgått omvälvande förändringar, vilket har ställt nya krav för att upprätthålla säkra och trygga offentliga miljöer. Det är mot bakgrund av detta som vi nu presenterar konceptet BETRIOT (Belysning, Trygghet och IoT) som syftar till att öka kunskapen om användningen av smart belysning för att främja säkerhet, trygghet och jämlikhet i offentliga miljöer på ett hållbart sätt.

Projektet har fokuserat på att utveckla en kommunal modell som tydliggör hur belysningssystem kan planeras, förvaltas och underhållas för att optimera säkerhet, trygghet och jämlikhet. En central del i projektet har varit framtagandet av en ny hemsida, som kommer fungera som en plattform för spridning av projektets resultat och vägledning för kommuner som vill integrera smart belysning i sin infrastruktur.

Lanseringen av modellen och hemsidan BETRIOT sker under ett lunchwebbinarium den 7 maj. Under lanseringen medverkar ljusdesigner Joakim Rydén (Light Bureau), belysningsingenjör Marika Andersson (Solna Stad) och kriminolog Marika Haug (Stiftelsen Tryggare Sverige).

Projektet är ett samarbete mellan Stiftelsen Tryggare Sverige, Solna Stad och Light Bureau. Arbetet har finansierats genom det strategiska innovationsprogrammet IoT Sverige, en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten.

Anmälan är obligatorisk. Använd dig av nedanstående länk för att anmäla ditt deltagande.

DATUM: Tisdag 7 maj
TID: 12.00-13.00
PLATS: Digitalt
MEDVERKANDE: Ljusdesigner Joakim Rydén (Light Bureau), belysningsingenjör Marika Andersson (Solna Stad) och kriminolog Marika Haug (Stiftelsen Tryggare Sverige).
ANMÄLAN: Via formulär

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.