Nu inleds Nationella Brottsofferveckan 2014

Nu inleds Nationella Brottsofferveckan 2014

År 1981 instiftade den dåvarande presidenten Ronald Reagan en vecka i USA kallad "National Crime Victim Rights Week". Syftet var att uppmärksamma brottsdrabbades rättigheter och behov. Veckan har blivit en institution i amerikansk politik och bidragit till att uppmärksamma brottsdrabbades situation.

- Nu bjuder den oberoende Stiftelsen Tryggare Sverige in till den andra svenska nationella brottsofferveckan den 17-20 februari 2014, säger ordföranden Karl-Åke Pettersson, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Under den kommande veckan genomförs en rad seminarier i syfte att uppmärksamma brottsdrabbades rättigheter och behov. Bland de medverkande finns bland annat rikspolischefen Bengt Svensonbarn- och äldreministern Maria Larsson, justitieutskottets ordförande Morgan Johansson och ett stort antal riksdagsledamöter (se bifogat program). Flera av seminarierna kommer att sändas av SVT Forum.

I anslutning till Nationella Brottsofferveckan presenteras även fyra nya kartläggningar.

- Kartläggningarna handlar om Kommunernas beredskap att hantera våld och hot mot förtroendevalda (17/2), Äldres utsatthet för brott i Uppsala kommun (18/2), Dödligt våld mot kvinnor (19/2) samt Polisens utredningsverksamhet vid bostadsinbrott (20/2), säger projektledaren Thomas Ahlskog, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Frågor om granskningarna besvaras av generalsekreterare Magnus Lindgren eller kriminologen Johanna Nivala på telefon 08-29 20 00.

Varmt välkomna!

Generalsekreterare

Crafoords väg 14
Hemsida: www.tryggaresverige.org
Trygghetsportalen: nyheter.tryggaresverige.org

Följ oss på Twitter: @TryggareSverige

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.