Ny granskning av lagen om kontaktförbud - stora skillnader mellan åklagarkammarna

En ny granskning av kontaktförbudslagen visar på stora skillnader mellan landets 32 åklagarkammare när det gäller andelen meddelade kontaktförbud. Det är allvarligt eftersom det innebär att brottsdrabbade har olika förutsättningar att få skydd beroende på var i landet de bor.

Den 1 oktober 2011 ersattes lagen om besöksförbud med en ny lag, lagen om kontaktförbud (SFS 2011:487). Ett kontaktförbud får meddelas om det på grund av särskilda omständigheter finns risk för att den mot vilken förbudet avses gälla kommer att begå brott mot, förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera den som förbudet avses skydda.

År 2013 inkom sammanlagt 12 831 ansökningar om kontaktförbud, vilket är en minskning jämfört med 2012. Av dessa ansökningar meddelades ett kontaktförbud i en tredjedel av fallen. En jämförelse mellan de 32 allmänna åklagarkammarna visar emellertid på stora skillnader när det gäller andelen meddelade kontaktförbud.

Vid åklagarkammaren i Karlskrona beviljas exempelvis 48 procent av ansökningarna om kontaktförbud, medan motsvarande siffra för åklagarkammaren i Södra Skåne är knappt 20 procent (se bifogad statistik för samtliga åklagarkammare för år 2012 respektive 2013).

- Det är med andra ord mer än dubbelt så stor sannolikhet att en brottsdrabbade får skydd i form av ett kontaktförbud i Karlskrona jämfört med Södra Skåne, konstaterar personsäkerhetsexperten Peter Strandell, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Resultaten visar vidare att det är samma åklagarkammare som år efter år utmärker sig i den meningen att de meddelar få kontaktförbud (Södra Skåne och Eskilstuna) eller många kontaktförbud (Karlskrona och Skövde).

- Även om ett kontaktförbud i sig inte förhindrar en motiverad gärningsperson att begå brott har det ett viktigt signalvärde till både den drabbade och till gärningspersonen. Det är därför mycket frustrerande att förutsättningarna att få skydd varierar beroende på var i landet den drabbade bor, menar Peter Strandell.

Den stora utmaningen när det gäller lagen om kontaktförbud handlar emellertid inte om att kontaktförbud ska användas oftare, utan att förbud ska meddelas då behov finns och förutsättningarna är uppfyllda.

- Det är uppenbart att den nya lagen inte löst problemet! Det är därför dags att en gång för alla klara ut vad detta geografiska lotteri beror på. Handlar det om olika typer av brottslighet, olika rutiner, kulturfrågor eller bristande samverkan mellan åklagarmyndigheten och polisen, säger generalsekreterare Magnus Lindgren, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Kontakt:
För frågor eller för att ta del av granskningen kontakta generalsekreteraren Magnus Lindgren
08-29 20 00/070-510 29 84 eller personsäkerhetsexperten Peter Strandell 08-29 20 000/076-340 89 99