Samarbete mellan Stiftelsen Tryggare Sverige och AcadeMedia kring konceptet HackShield

Stiftelsen Tryggare Sverige inleder ett långsiktigt samarbete med grundskolorna inom AcadeMedia för att stärka barns cyberkunskaper genom konceptet HackShield!

Internet erbjuder barn och unga fantastiska möjligheter att kommunicera, lära och upptäcka världen på sätt som tidigare var otänkbara. Tyvärr finns det också faror som lurar online, som bedrägerier, exploatering, övergrepp och andra former av kränkningar.

Tillsammans med AcadeMedias 80 olika grundskolor stärker vi nu barns säkerhet på nätet genom konceptet HackShield som riktar sig till barn i åldersgruppen 8-12 år.

- HackShield är ett nederländskt koncept, med tillhörande datorspel, som Stiftelsen Tryggare Sverige och Polisen nyligen lanserat i Sverige. Syftet är att utbilda barn till cyberagenter där de lär sig om cybersäkerhet, desinformation, nätfiske, penningtvätt, problemlösning och samarbete, säger generalsekreteraren Magnus Lindgren, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Efter fem år i Nederländerna är 40 procent av kommunerna anslutna till HackShield och nästan en tredjedel av barnen i målgruppen har spelat HackShield. HackShield har också vunnit flera priser. Visionen är att HackShield ska bli en likartad succé även i Sverige.

- Genom vårt samarbete vill vi rusta barnen med de verktyg som behövs för att hantera digitala risker inom en säker miljö, där de kan göra fel utan de konsekvenser som annars finns på nätet, säger Andreas Roos, IT-chef hos AcadeMedia.

Genom att integrera HackShields cybersäkerhetsutbildning i AcadeMedias skolverksamhet kan vi skapa en digital framtid som är både säkrare och tryggare för barn och unga.

För mer information kontakta projektledaren Per-Albin Johansson på telefon 08-29 20 00 eller via e-post peralbin.johansson@tryggaresverige.org

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
      Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.