Bedrägerier är ett av Sveriges vanligaste brott

Ta bedrägeribrotten på allvar - ny kostnadsfri tjänst

För att tillvarata brottsdrabbades rättigheter vid bedrägeribrott lanserar vi idag, i anslutning till Nationella Brottsofferveckan 2021, en kostnadsfri tjänst där personer som utsatts för bedrägerier och fått sin anmälan direktavskriven eller nedlagd kan få en kvalitetsgranskning, en så kallad ”second opinion”.

Under de senaste åren har bedrägerier kommit att bli ett av Sveriges vanligaste brott. År 2020 polisanmäldes omkring 217 000 bedrägeribrott, vilket är en ökning med cirka 90 procent sedan 2011. Flertalet anmälningar (ca 60%) skriver polisen av i samma stund som de anmäls. I resterande fall inleds en förundersökning, men ett nedläggningsbeslut fattas ofta i nära anslutning till anmälan. De personuppklarade brotten har minskat med 10 procentenheter under det senaste decenniet och uppgår idag till endast cirka sex procent.

- I praktiken innebär detta att den som drabbas av bedrägerier har en försvinnande liten möjlighet att få sitt brott uppklarat. Det är alltså i princip straffritt för gärningspersoner att begå denna typ av brott, säger generalsekreterare Magnus Lindgren (Stiftelsen Tryggare Sverige).

Bedrägerier i form av identitetsintrång och kort-, faktura- och investeringsbedrägerier är inte sällan ingången till annan betydligt mer allvarlig brottslighet som till exempel organiserad människohandel, penningtvätt och terrorfinansiering, vilket gör situationen än mer allvarlig.

- En internrevisionsgranskning från Polismyndigheten av 702 direktavskrivna bedrägeriärenden visar att 701 var felaktigt hanterade. I rapporten beskrivs tre mycket väsentliga brister avseende hanteringen av anmälda och nedlagda bedrägeribrott. Efter snart fyra år, tyder inget på att dessa brister ännu åtgärdats, säger juristen och f.d. åklagaren Marie Wallin (Stiftelsen Tryggare Sverige).

För att stärka brottsdrabbades rättigheter lanserar vi i anslutning till Nationella Brottsofferveckan 2021 en kostnadsfri tjänst där privatpersoner som utsatts för bedrägeri och fått sin anmälan direktavskriven eller nedlagd kan få en kvalitetsgranskning, en så kallad ”second opinion”. I ett första steg genomförs projektet i samarbete med mySafety Försäkringar där drabbade kunder som fått sina ärenden avskrivna får möjlighet att utnyttja tjänsten.

- Vi ser dagligen fall som aldrig utreds, trots goda bevislägen. Det är ett stort problem för de som drabbas då de ofta upplever det som att problemet inte tas på allvar. Det här är ett utmärkt initiativ som vi hoppas ska fungera som en tankeväckare och en nystart för utredningar av den här typen av brott, säger PA Prabert, vice koncernchef mySafety Group.

Den kostnadsfria tjänsten presenteras vid ett seminarium tisdagen den 16 februari, kl. 10.00-12.00 under Nationella Brottsofferveckan 2021.

För mer information kontakta Marie Wallin (Stiftelsen Tryggare Sverige) på telefon 08-29 20 00 eller via e-post marie.wallin@tryggaresverige.org

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.