Anmälan öppen för årets skräpplockare

Nu är Håll Sverige Rents stora skräpplockarkampanj Vi Håller Rent öppen. Förra året deltog 804 570 skräpplockare i 283 av landets kommuner. I år hoppas Håll Sverige Rent på ännu fler deltagare.

– Nedskräpningen ökar och våra hav är fulla med skräp. Det är ditt och mitt skräp, och det försvinner inte av sig själv. Med kampanjen hoppas vi alla som är med låter bli att kasta skräp i framtiden, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Nedskräpningen är en fråga som engagerar alla. Allt från företag, organisationer till vanliga privatpersoner deltar varje år. Många som deltar i skräpplockningen är förskolebarn och skolelever. I samband med skräpplockardagarna får barnen också lära sig om nedskräpning och återvinning med hjälp av ett pedagogiskt material.

– Varje år får Håll Sverige Rent närmare en miljon människor att plocka skräp. Det skapar en medvetenhet kring problemet med nedskräpning – en medvetenhet som vi hoppas leder till ändrade attityder och beteenden, säger Johanna Ragnartz.

Förra året var Västra Götaland det län som hade flest skräpplockare i hela landet.

För mer information:

Örebro län 18 270
Östergötlands län 26 337
Totalt   804 570

På Håll Sverige Rents webbplats finns listor på antal deltagare år 2015 i alla kommuner.

Fakta om Vi Håller Rent
Håll Sverige Rent har arrangerat skräpplockardagarna sedan 2004. Skräpplockardagarna 2016 arrangeras med stöd av Moomin Characters OY och PostkodLotteriet. Över 90 procent av Sveriges kommuner samarbetade med Håll Sverige Rent kring kampanjen förra året och hjälper bland annat till att dela ut säckar och påsar till deltagarna.

Fakta om nedskräpningen i Sverige

- Tobaksrelaterade produkter står för ungefär 80 procent av allt skräp.

- I stora tätorter är cigarettfimpen det absolut vanligaste skräpet på gator och torg.

- Den vanligaste anledningen till att man kan tänka sig att skräpa ner på allmän plats är att det inte finns någon papperskorg, att papperskorgen är full eller att det redan är skräpigt.

- Mycket av skräpet i havet kommer också från trottoarer, gator och stränder. Med vindar, regnvatten, floder och snödumpning förs skräpet till havs.

- Enligt schablonberäkningar från The Clean Europe Network kostar nedskräpningen i Europa 225 kr per invånare och år. Det innebär att nedskräpningen i Sverige uppskattas kosta mer än 2 miljarder kronor per år.

• skräpplockardagarna
  • nedskräpning

Stiftelsen Håll Sverige Rent är en ideell organisation som verkar för minskad nedskräpning, ökad återvinning och för att främja individers och organisationers miljöansvar. Vår vision är ett skräpfritt Sverige. Vi tror att ett skräpfritt samhälle är grunden för ett hållbart samhälle.

Petra Holgersson

Presskontakt Kommunikationsstrateg 072-565 44 05