Seminarium: RJ bygger broar mellan akademi och näringsliv

Onsdag den 14 mars bjuder Riksbankens Jubileumsfond och Ergonomidesign in till ett seminarium där forskare och representanter från företag som anlitar forskarna, berättar hur det går när humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning bedrivs i näringslivet.

Riksbankens Jubileumsfond satsar på att hitta nya flexibla lösningar för att sprida forskning och forskare utanför universitet och högskolor. I projektet, Flexit, finns idag tio forskare inom humaniora och samhällsvetenskap som är anställda på företag inom olika branscher. Men deras forskarlön betalar RJ.

– Vi vill visa att forskning som bedrivs på företag berikar den akademiska världen, och att företag verkligen kan ha nytta av humanistisk och samhällsvetenskap forskning, säger Maria Wikse, ansvarig för Flexit på Riksbankens Jubileumsfond.

75 procent av arbetstiden utgörs av forskning och 25 procent arbetar forskarna inom företaget. Flexit vill stimulera kontakter så att fler organisationer utanför universitetsvärlden kan tillgodogöra sig kompetensen hos disputerade humanister och samhällsvetare.

– Vi vill se hur akademin kan ge svenskt näringsliv konkurrenskraft och vad näringslivet kan tillföra forskningen, säger Göran Blomqvist, vd för Riksbankens Jubileumsfond.

En av de nya Flexit-forskarna är litteraturvetaren Alexandra Borg på Bonniers. Hennes arbete kommer att handla om digitaliseringens konsekvenser för bokens framtid, speciellt den digitala boken.

– Jag vill ge en överblick och analys av de förändrande villkor bokmarknaden står inför, säger Alexandra Borg. Vem är framtidens läsare och vad väljer han eller hon att läsa, varför och hur?

Undersökningen kommer att vara ett stöd i arbetet att spåra nya konsumtionsmönster och lästekniker, men också för att matcha nya läsargrupper. Resultatet kan den ge en vink om hur produkterna bäst utformas för att tillfredsställa olika behov, exempelvis läromedel för undervisning.

Läs mer om seminariet

Mer information om Flexit-forskarna