Strutsdelikatess gav guld i Chark-SM

Strutspastramin från Stigtomta Struts vann Chark-SM i Göteborg. Bakom utmärkelsen ligger många års slit och entreprenörskap. För tolv år sedan när Peter och Therese startade med strutsuppfödning var det något mycket ovanligt. Med enträget arbete och en stor portion tålamod har de spridit ordet om strutsköttets goda egenskaper. Som belöning finns numera struts på de flesta av Sörmlands slotts- och herrgårdsmenyer, men även i kyldiskarna hos livsmedelsbutikerna.

-I början när jag ringde runt tog det lång tid att förklara vem vi var och om vår verksamhet. Idag är det helt annorlunda, berättar Peter. Många vet vem jag är, dels för att vi funnits i många år dels för att de känner igen Stigtomta Struts från tidningar m.m. Det är jätteroligt att ha kommit så här långt!

Stigtomta Struts var med från början när strutsuppfödning var helt nytt i Sverige. Sedan dess har många av pionjärerna fallit ifrån och nya tillkommit. Men Peter och Therese var inte nöjda med att bara sälja kött. De ville vidareutveckla sin råvara. De kontaktade en duktig charkuterist och tog fram recept. Efter många provsmakningar och nya försök blev resultatet välsmakande korvar, patéer m.m. I dagsläget har de sex produkter som alla är uppskattade delikatesser till fest och vardag; rökt struts, paté, medvurst, kabanoss, chorizo och sist men inte minst pastramin.

Strutschoritzon fick brons i årets Chark-SM och strutspastramin belönades med guld.

-Strutspastramin var nära redan för två år sedan, men då slutade det med silver. Det finns alltid något man kan förbättra och den här gången nådde vi ända fram, avslutar en lycklig Peter Stenius nyss hemkommen från Göteborg.

Produktfakta

Alla produkter är nyckelhålsmärkta samt utan tillsatser av gluten, mjölk och soja. Endast kött från struts används i våra charkprodukter.

Produkter från Stigtomta Struts

Rökt struts, leverpastej/paté, medvurst, kabanoss, chorizo (brons i Chark-SM), pastrami (guld i Chark-SM).

För ytterligare information eller besök kontakta

Stigtomta Struts, Peter Stenius

peter@stigtomtastruts.com

www.stigtomtastruts.com

Katrinelund 2

610 55 Stigtomta

//Bildtext//

Stigtomta Struts belönades med guld i årets Chark-SM för sin Strutspastrami. Therese och Peter Stenius tog emot priset av Mat-Tina Nordström.

• struts
  • chark-sm