Årets STIL-pris till Margareta Persson och Susanne Berg

Tvångssteriliseringar och sockerexperimententen på Vipeholm var länge okända för allmänhet och forskare. Vår tids “lördagsgodis” fastnar bokstavligen i halsen för den som hör om hur tänderna vittrade sönder på de intagna på Vipeholm. Det finns många berättelser om utsatthet och bristande rättigheter för personer med funktionsnedsättning genom tiderna. Men historieskrivning och forskning är mycket eftersatt.

I år tilldelas STIL-priset författarna Margareta Persson och Susanne Berg för deras historiska pionjärinsatser i nedtecknandet av vår gemensamma historia. Med stort skarpsinne och pedagogisk finess visar de vad som krävs för att historiska misstag inte ska upprepas.

STIL-priset delas ut torsdagen den 14 december klockan 18.00 på hotell Courtyard by Marriott, mer info nedan.

För att förstå sin samtid måste man kunna sin historia. För att veta hur man ska agera när mänskliga och medborgerliga rättigheter ifrågasätts och monteras ner så behöver man känna till den hårda kamp som har bedrivits för att uppnå dessa rättigheter. För att inte upprepa historiska misstag behöver vi kunskap om varför vårt samhälle ser ut som det gör.

Ekonomiska drivkrafter såväl som en förändrad samhällssyn ligger bakom den backlash vi nu kan se på nästan alla funktionshinderpolitiska områden. Skrämmande ofta är det ren okunskap om varför rättigheterna finns som gjort att nedmonteringen har kunnat fortsätta.

Den funktionshinderpolitiska historieforskningen i Sverige har varit otroligt eftersatt. Det var inte längesedan som stora historiska övergrepp som tvångssteriliseringarna och de vidriga kariesexperimenten på Vipeholm var fullständigt okända för allmänhet och politiker. Det har gjort att den svenska Independent Living- och funktionhinderrörelsen har fått kämpa i ständig motvind.

Intresset från professionella historiker att skriva vår har oftast varit svalt. Istället har enskilda pionjärer inom rörelsen tagit ansvaret att forska, skriva och berätta om vår historia för en bredare allmänhet.

Betydelsefulla pionjärer

STIL-priset 2023 tilldelas två av dessa enormt betydelsefulla pionjärer, Margareta Persson och Susanne Berg.

I två nyskrivna böcker berättar Margareta Persson om den svenska funktionshinderhistorien. I Gamla synsätt spökar än beskriver hon på ett pedagogiskt och lättillgängligt sätt hur människor, vars kroppar inte passar in i normen, betraktats och behandlats genom tiderna. Boken har på kort tid blivit ett standardverk inom fältet. I år följde hon upp den med Demokratins styvbarn som på ett genomgripande sätt skildrar den svenska funktionshinderrörelsen för den breda allmänheten. Hennes historieskrivning får en extra spets och lyskraft eftersom hon gör paralleller till, och reflekterar över, vår samtid. På det sättet blir historien inte något som tillhör det förgångna utan något som man ständigt måste förhålla sig till.

Redan för tjugo år sedan skrev Susanne Berg rörelsehinderförbundet DHR:s historia och kort därefter den svenska Independent Living-rörelsens historia. Susanne har därefter använt sina kunskaper för att med stor pedagogik förklara varför rättigheter ser ut som de gör och vad som skulle kunna göras bättre. De senaste åren har hon bland annat arbetat fram gedigna förslag på hur assistanslagstiftningen skulle kunna moderniseras, med ett underlag som liknar de mest genomarbetade riksdagsutredningar. Hon har också lagt fram förslag till hur rätten till teckentolk skulle kunna utvecklas.

För historiska pionjärinsatser i nedtecknandet av vår gemensamma historia och för att med stort skarpsinne och pedagogisk finess ha visat hur man kan undvika att göra vår historia till vår framtid tilldelas Margareta Persson och Susanne Berg STIL-priset 2023.

Juryn för STIL-priset:

Hans von Axelson, Post- och telestyrelsen, Karolina Celinska, DHR, Bengt Elmén, STIL, Jonas Franksson, ordförande i STIL, Claes Hultling, Spinalis och Veronica Kallander, STIL.

Prisutdelningen:

STIL-priset delas ut torsdagen den 14 december klockan 18.00 på hotell Courtyard by Marriott, Rålambshovsleden 50 i Stockholm.

Prisutdelningen streamas i sociala medier. Du hittar länkar på STILs hemsida, och på STILs Facebooksida.

Kategorier

STIL – Stiftarna av Independent Living i Sverige är ett icke vinstdrivande assistanskooperativ som funnits i 40 år. Vi är också en förening som påverkar politiker att stärka rätten till personlig assistans. stil.se

Jonas Franksson

Presskontakt Ordförande 0709-90 77 72