STILL visar ny gaffeltruck med bränslecellsteknik i Göteborg

STILL visar ny gaffeltruck med bränslecellsteknik i Göteborg

STILL Sverige AB visar många nyheter på mässan Logistik & Transport som arrangeras den 4-6 maj 2010 på Svenska Mässan i Göteborg. Helt klart är att ett av mässans största dragplåster blir STILLs nya 4,5-tons gaffeltruck som drivs med en bränslecell. I STILLs monter kan man få såväl teknisk information som en kostnadsbild angående bränsle-cellsteknik på gaffeltruckar.

Mot bakgrund av de pågående klimatförändringarna och de ökande kraven på mindre energiförbrukning och lägre koldioxidutsläpp har STILL nu beslutat sig för att visa koncernens fulla kompetens beträffande bränslecellsteknik. Det sker på den kommande Logistik & Transportmässan i Göteborg.

STILLkoncernen är mycket innovativ inom området och har under många år arbetat med att utveckla bränslecellstekniken för användning i gaffeltruckar.

Redan 2003 satte STILL eltruckar utrustade med bränslecellsteknik i drift på Münchens flygplats. Tre år senare följdes detta upp med två stycken dragtruckar STILL R07-25 som används till att dra bagagevagnar på flygplatsen i Hamburg.

På BASF Coatings i Münster kör både STILL motvikstruckar samt skjutstativtruckar på vätgas som är det bränsle som används i en bränslecell.

Ett tredje exempel är Hamburgs hamn där en vätgasstation har byggts, denna anläggning försörjer två stycken STILL RX60-25 med bränslecellsdrift.

På STILLs monter i Göteborg visas en STILL RX 60-45, en motviktstruck med 4,5 tons lyftkapacitet. STILL tar härmed ytterligare ett steg i bränslecellsutvecklingen – upp i avdelningen tyngre truckar.

Den aktuella trucken är även utrustad med teknik för energiåtervinning på samma sätt som på alla övriga STILL gaffeltruckar. Den energi som frigörs när trucken bromsar återanvändes när den accelererar.

Bränslecellerna levereras från Hydrogenics i Canada.

Fördelar med Bränsleceller
En gaffeltruck utrustad med bränslecellsteknik använder vätgas som drivmedel och orsakar inga föroreningar eller sotpartiklar. Restprodukten från reaktionen mellan vätgasen och syrgasen är vattenånga – dvs helt rent vatten!

När vätgasen är förbrukad är det enda som behövs ett kort stopp på vätgasstationen för att tanka fullt igen. En tankning tar omkring fem minuter.
Detta är en perfekt lösning för de anläggningar där truckarna körs intensivt och man annars skulle behöva byta batteri.

Sammanfattning
STILL har stor erfarenhet av bränsleceller och miljövänlig teknik för drift av gaffeltruckar. STILL ligger i framtkant när det gäller utvecklingen av klimatsmarta gaffeltruckar vilket visas i STILLs 300 kvadratmeter stora mässmonter. Ren energi – mindre koldioxidutsläpp, stora besparingar på bränslekostnader – det kan inte bli mer aktuellt!