Gå direkt till innehåll
Uppfinnaren av portionssnuset 1967 - Professor Curt Enzell. Fotograf: Bengt Wiberg

Professor Curt Enzell (1929-2024), en visionär inom svensk snustradition

Curt Enzell (1929–2024)

Professor Curt Enzell, mannen bakom den banbrytande uppfinningen av portionssnuset, har lämnat oss. Hans bidrag till människors hälsa och välbefinnande är oerhört betydelsefullt och kommer att leva vidare i historien.

Curt Enzell föddes 1929 och ägnade sitt liv åt vetenskaplig forskning och innovation. Som forskningschef på Tobaksbolaget (nuvarande Swedish Match) var han en visionär som förändrade snusvärlden för alltid.

Under det tidiga 60-talet, när forskningen började avslöja rökningens skadliga effekter, kände Curt Enzell en personlig kallelse att göra något positivt. Han var själv en inbiten piprökare och tedrickare. I personalrummet på Tobaksbolaget, där idéer flödade, hände det. Med en sax, en tepåse och en god idé skapade han 1967 portionssnuset. Han insåg att traditionellt lössnus var kladdigt, ohygieniskt och svårt att hantera under möten och konferenser. Lösningen? Portionssnus i små påsar – en revolutionerande idé som skulle förändra hur nikotin kan konsumeras, utan skadlig rök.

Curt Enzells uppfinning fick genom åren tusentals människor att sluta röka och istället börja använda snus. Portionssnuset blev en succé i Sverige och har sedan dess gjort segertåg över hela världen. I USA, Skandinavien,och många andra länder har dessa små påsar blivit en del av vardagen för snusare.

Men Curt Enzell var mer än bara en uppfinnare. Han publicerade under sitt liv över 700 vetenskapliga avhandlingar, själv eller tillsammans med andra. Hans arbete bidrog till att minska tobaksrelaterade skador och räddade liv.

Curt Enzells egna historia och bakgrund finns dokumenterad på Snus och Tändsticksmuseum i Stockholm. Hans betydelse för tobaksskademinimering kan liknas vid den kinesiska uppfinnaren Hon Lik, som skapade e-cigaretten som underlättat för miljoner att sluta röka. Vi hedrar Curt Enzell för hans gärningar och för att han banade vägen för en rökfri värld på svenskt vis.

Bengt Wiberg

Sting Free AB

Bild: Nyhetsklipp från SVD 7 oktober 1967

Bild: Nyhetsrubriker 1973 när det första portionssnuset i världen "Smokeless" lanserades av Tobaksbolaget (nuvarande Swedish