Lisa Lindvall, grundare och VD, The Fit

Fashiontech-bolaget The Fit revolutionerar e-handeln med ny kroppskannerteknik – Stylein först ut

The Fits rekommendationstjänst ska minska returer och göra e-handeln mindre påfrestande för klimatet. Ledare inom modeindustrin har siat om att storlekssystemet kommer att försvinna inom tio år och ersättas av kroppsskanning, en verklighet som redan är här. The Fit, tillsammans med modeföretaget Stylein, är först ut med den mobila tekniken som även ger ny värdefull data.

Allt eftersom e-handel har växt under det senaste decenniet har även antalet returer ökat. Storlek och passform är de främsta anledningarna till att nästan vart tredje plagg skickas tillbaka idag. Detta pressar e-handlarnas redan små vinstmarginaler och bidrar till ökade koldioxidutsläpp och svinn inom modeindustrin.

− Det finns ingen standardiserad, enhetlig storleksskala för kläder. Storleksguider är ofta generiska och reflekterar inte måtten på de riktiga plaggen. De förklarar inte heller hur tyger passar på kroppen där olika material kan kräva olika storlekar, säger Lisa Lindvall, grundare och VD på The Fit.

The Fit har utvecklat en app för mobil kroppsskanning. Genom endast två bilder skapar användare ett personligt och digitalt ”kropps-ID” innehållande sina kroppsmått. Detta ID kan sedan nyttjas hos alla anslutna e-handlare för att ge personligt anpassade storleksrekommendationer. Behovet för detta är tydligt eftersom kroppar ofta ser väldigt olika ut och alla har olika preferenser vad gäller passform.

− Med hjälp av vår app tillgängliggörs även ny data som ger modemärken värdefulla insikter om hur deras kunder faktiskt ser ut som kan nyttjas för produktutveckling och sortimentsplanering. Rätt data är en förutsättning för produktanpassningar och minskad överproduktion, säger Lisa Lindvall.

Det innovativa svenska modemärket Stylein som satsat starkt på digitalisering och e-handel de senaste åren är först ut att integrera appen i sin e-handel för mobila användare.

− Vi har länge saknat och letat efter en partner som kan realisera just denna funktion och på så sätt komma vår kund närmare och skapa en bättre upplevelse av att shoppa på stylein.com. Det ska bli så spännande att få vara med och sjösätta detta projekt nu och personligen tror jag verkligen på detta nya sätt att digitalt prova din storlek, säger Elin Alemdar, grundare och designer på Stylein.

Med The Fit vill Lisa Lindvall även demokratisera kroppsdata. Hon vill att kläder ska anpassas efter våra unika kroppar, inte tvärtom.

− Vi är fortfarande i beta-version och har mycket jobb kvar att göra. Vårt fokus är att hjälpa konsumenter till smartare köpbeslut och att de med oss kan vara trygga att deras personliga data, förblir personlig. Därför har vi en modern AI-policy där konsumenter äger sin data. Inga bilder sparas och endast anonymiserad statistik delas med våra anslutna e-handlare. Det finns en avsaknad av personlig service för digitala konsumenter, där vi ser att vi kan ta rollen som virtuell shoppingassistent och erbjuda data driven guidning till rätt köp, säger Lisa Lindvall.

Lisa Lindvall, grundare och VD The Fit, 073-087 90 19, lisa.lindvall@thefit.se