Flox Robotics tar nästa steg mot AI-styrda, autonoma drönare för att skydda odlingar från vilda djur, genom förvärvet av Fly CC 3.0

• Flox Robotics förvärvar FlyPulse ABs mjukvara för drönare och låser upp möjligheten att kontrollera drönarflottor vid flera lantbruk samtidigt
  • Flox Robotics är på god väg att leverera autonoma drönare till sex tidiga kunder i USA och Sverige under hösten 2021

STOCKHOLM, Sverige – 21 September, 2021 – Flox Robotics, utvecklare av AI-utrustade, autonoma drönare som skyddar odlingar från vilda djur, har nått en ny milstolpe genom förvärvet av Fly CC 3.0, en drönarmjukvara som tidigare tillhörde FlyPulse AB. Flox, som är en del av Sting Incubate, är nu på god väg att lansera sin autonoma drönarlösning under hösten 2021.

Sara Nozkova, VD på Flox:
“Förvärvet innebär att vi kan korta ner tiden för vår mjukvaruutveckling dramatiskt då vi fortsätter bygga på det jobb FlyPulse startade redan 2017. Vi kommer dessutom checka av viktiga legala förutsättningar för att kunna ta nästa steg och skala upp. Flox kommer snart kunna hantera multipla, automatiserade drönarflottor, utanför ’visual line of sight (BVLOS)’, vid flera lantbruk och odlingar. Detta gör att vi kan skala upp kapaciteten och möta behovet från vår växande kundbas.”

Under de senaste tre åren har Fly CC 3.0 varit en del av FlyPulse AB, ett av världens allra första drönarföretag som gick i konkurs tidigare under 2021. Fly CC 3.0 har använts i en rad olika sammanhang, såsom flygplatsövervakning och flygande defibrillatorer, både i Sverige och flera afrikanska länder. Flox kommer, genom att addera mjukvaran till deras nuvarande system, kunna nyttja den utökade säkerheten för att erhålla flygtillstånd för BVLOS i Europa och USA.

Flox har sitt ursprung från KTH och grundades i december 2020. Företaget, först i världen av sitt slag, är nu redo för en officiell lansering under hösten till utvalda lantbrukare och landägare i Europa och USA.

Intresset för drönare som lösning på vilddjursproblematik vid odlingar är stort och analytiker förutspår att drönarlösningar för jordbruk kommer att växa med 30% årligen till 2026, upp mot en andel på ~15% av den 30 miljarder GBP3 stora drönarmarknaden år 2026. Flox lösningar testas just nu av svenska och norska nationella tågbolag i samarbete med SLU, Sveriges Lantrbuksuniversitet, för att undvika tågkollisioner med vilda djur.

Om Flox AB

Flox AB, en Stockholmsbaserad startup med en vision att finna ett nytt sätt på vilken vi samlever med vilda djur och natur. Företaget grundades i december 2020 med ambitionen att erbjuda kostnadseffektiva, skräddarsydda tjänster genom autonoma drönare som skyddar odlingar från skador orsakade av vilda djur och vice versa vilda djur att skadas av jordbruksindustrin.