Emanuel Andersson är ny VD för Propel Capital

Greentech-investeraren Emanuel Andersson är ny VD för Propel Capital

Propel Capital, Sveriges mest aktiva privata såddinvesterare i techbolag, kopplad till acceleratorn Sting, har utsett Emanuel Andersson till ny VD. Emanuel har flera års erfarenhet som investerare, närmast från Almi Invest Greentech där han arbetat med en portfölj med över 30 klimatbolag.

Propel Capital har sedan starten 2014 investerat i mer än 175 bolag främst inom sustaintech, healthtech, deeptech och digital innovation. Investerarna knutna till Propel är 100 av Sveriges mest erfarna änglar, noggrant utvalda för att passa bolagen och kunna stötta dem långsiktigt. Den senaste versionen, Propel VI, stängdes i somras på 30MSEK med 35 gamla och nya affärsänglar.

”Det är unikt att få jobba ihop med så ett så välrenommerat gäng av investerare. Propelänglarna är en fantastisk blandning av yngre och äldre, män och kvinnor med olika bakgrunder, men med en gemensam nämnare: de är aktiva investerare som brinner för vår portfölj och samhällets utmaningar,” säger Emanuel Andersson, VD för Propel Capital.

Emanuel tar över VD-rollen i en tid då stora samhällsutmaningar präglar investerarklimatet.

Emanuel fortsätter:

”Vi ska ge de bolag som uppfinner morgondagen rätt förutsättningar för att kunna göra skillnad. Sting står med ett ben i forskning med nära universitetssamarbeten och det andra i näringslivet, vilket är en unik position. Nyttan med Sting och Propel Capital är mer uppenbar än någonsin. Datanörden i mig ser även fram emot att gräva ner mig i alla data vi har. I och med storleken på Propel sitter vi på otroligt mycket spännande information som vi kan använda för att dra slutsatser och bli ännu vassare.”

I den nya rollen kommer Emanuel nyttja sin investerar- och operativa erfarenhet för att förvalta Propel Capital, hitta bolag med potential och hjälpa de med förutsättningar att lyckas på marknaden och bidra till samhällsomvandlingen.

”Propel Capital är en motor för att föra samman affärsänglar och startups i Stockholm. Vi har redan finansierat 175 bolag och kommer att finansiera många fler under de närmaste åren. Hjulen fortsätter att snurra i det svenska teknikundret. Vi välkomnar Emanuel Andersson som ny VD. Han har rätt driv och bakgrund för att lyfta Propel Capital till nästa nivå”, säger Niclas Lilja, ordförande för Propel Capital.

Om Propel Capital

Propel Capital är ett investeringsbolag kopplat till Sting. Propel Capital är Sveriges mest aktiva privata såddinvesterare. Propel Capital drar nytta av Stings urvalsprocess och portföljbolagen drar nytta av Stings stöd inom bland annat affärsutveckling, coachning och rekrytering.

Propel Capital investerar bara i Sting-bolag. Startups i Sting Accelerate-programmet erbjuds investeringar och ett urval av Sting Incubate-företag får en investering efter en period av utvärdering. Investeringsstorleken är 500 000 kronor.

Det nuvarande Propel Capital, Propel Capital VI, har 30 miljoner kronor under förvaltning från 35 av Sveriges främsta affärsänglar och Saminvest. Statsägda Saminvest har investerat i Propel Capital IV, V och VI.