Medtechföretaget Solutions for Tomorrow prisade i Go Global Medtech-programmet

Medtechföretaget Solutions for Tomorrow prisade i Go Global Medtech-programmet

Vid avslutningen på Go Global Medtech, ett program arrangerat av affärsinkubatorn STING med syfte att hjälpa företag utveckla en internationaliseringsplan, utsågs Solutions for tomorrow i torsdags till det bolag som lyckats bäst med sin strategi för global expansion. Juryn bestod av erfarna personer från medtechindustrin.

Solutions for Tomorrow erbjuder mobil röntgen för undersökningar på sjukhus och vårdinrättningar. Deras innovativa röntgenutrustning förbättrar vården och patientsäkerheten samtidigt som personalen arbetar snabbare, mer flexibelt och till en lägre kostnad.

– Det är enormt kul att få sådan uppmuntran från en erfaren jury. Nu är vår nästa milstolpe att få maskinen CE-märkt. Sen tar vi det stora steget från produktutveckling till produktion och internationell försäljning, säger Mattias Guldstrand, VD på Solutions for Tomorrow, som fick ta emot en check gällande för konsulttjänster hos Business Sweden och ett årsmedlemskap i branschföreningen Swedish Medtech.

Medicinteknikföretag från hela landet deltar i Go Global Medtech, som i år genomfördes för sjätte året i rad. Programmet är uppbyggt av fem intensiva tvådagarspass som etablerade, internationella medtechföretag är värdar för. Dessa pass varvas med föredrag av erfarna internationella föreläsare, eget arbete, och praktikfall.

– Go Global är ett fantastiskt program för den svenska medicintekniska industrin. Det är en plattform för att dela med sig av erfarenheter, vilket jag anser är det minsta man kan göra som etablerat företag. Elekta har varit värdföretag sedan starten och det är kul att se att årets deltagande företag håller så hög nivå. De har alla bra affärsidéer med stor marknadspotential, säger Sören Johansson, vice president, business development, på Elekta.

Efter kursavslut har de deltagande bolagen en genomtänkt internationaliseringsstrategi att presentera som beslutsunderlag till sin styrelse och goda utsikter att lyckas med en internationalisering.

– Det är helt unikt att bjudas in i ett rum där andra erfarna aktörer delar med sig av sin kunskap, utan att det finns några fasader. Vi har fått höra stora medtechbolag berätta om sin resa – de har ju också varit små en gång i tiden. Här delar alla med sig, och det är helt ovärderligt. Dessutom får man fantastiska föreläsningar. Hela Go Global-programmet är väldigt väl utarbetat, säger Mattias Guldstrand.

De bolag som har deltagit i Go Global Medtech 2014 är Laprotech, Likvor, Robyn Robotic, Solutions for tomorrow och Bioservo Technologies. Medverkande värdföretag var Elekta, Vingmed, DePuy-Synthes, Mölnlycke och branschorganisationen Swedish Medtech.

Medtech Go Global-programmet finansieras av Almi och Vinnova.

Juryns vinnarmotivering:
Solutions for tomorrow adresserar ett tydligt behov på en mogen marknad. Teamet har en stor kunskap om marknaden och har valt en bra och kostnadseffektiv strategi för att approchera denna. Projektet har validerats genom en stor och konkret order från en viktig samarbetspartner.

Olof Berglund, programledare, Go Global Medtech och affärscoach medtech, STING, 070-635 98 15, olof.berglund@stockholminnovation.com
Mattias Guldstrand, VD, Solutions for tomorrow, 070-299 69 43, mattias@solutionsfortomorrow.se

Om STING (Stockholm Innovation & Growth)
STINGs vision är att bidra till byggandet av framtidens globala tillväxtföretag genom att attrahera de bästa innovatörerna och entreprenörerna och erbjuda dem affärsutvecklingsstöd och nätverk i världsklass. Affärsinkubatorn STING är ett non-profit företag, som ägs av Stiftelsen Electrum – en samverkan mellan näringsliv, forskning och Stockholms stad. STING har sitt huvudkontor i Kista, Stockholm. Huvudpartners är Almi Företagspartner och KTH. Mer information: www.stockholminnovation.com