Namntunga investerare i svenska zinkbatterier - ska lösa industrins brist på råvara

• Stingalumnin Enerpolys såddrunda tog in 15 miljoner svenska kronor (1,5 miljoner dollar).
  • Tillskottet ska finansiera pilotprojekt av sina zinkbatterier.
  • Investerarna kommer från finans- och industrisektorer i Sverige och USA. Flera namntunga syns bland investerarna, bland andra teknikprofilerna Fredrik Sidhagen och Johan Nord, samt bankprofilerna Eirik Winter, Malin Engman, André Rhodin.

Nyligen stängde Stingalumnin Enerpoly sin såddrunda där de tog in 15 miljoner svenska kronor (1,5 miljoner dollar). Enerpoly utvecklar zinkbatterier som erbjuder hållbara stationära energilagringslösningar. De flesta av investerarna och änglarna var med redan i den tidigare pre-seed-rundan. Investerarna har en imponerande erfarenhet av att kommersialisera produkter och framtidsspana. Bland dem finns flera namntunga inom finansiell- och industriell sektor från Sverige och USA, bland andra syns teknikprofilerna Fredrik Sidhagen (VD på RCO Group) och Johan Nord (tidigare CCO på Trustly), samt bankprofilerna Eirik Winter, Malin Engman, André Rhodin.

"Energikrisen påverkar oss alla. Enerpoly är ett intressant bolag då de arbetar med att lösa flera av energikrisens problem, genom överkomliga priser och en tillförlitlig leveranskedja inom energilagring. Utvecklingen är avgörande i dessa tider när energisäkerhet, tillgång och hållbarhet blir avgörande för Norden," säger Eirik Winter, investerare.

"The battery industry is struggling to set up local supply chains and production infrastructure to ensure future stability. That's why it's so important that Enerpoly’s technology is built on globally abundant materials and that we aim to establish battery manufacturing right here in Sweden with a technology that uses materials that can be sourced in Sweden. In fact, large amounts of zinc were recently discovered in the silver mines of Sala," säger Eloisa de Castro, VD på Enerpoly.

Enerpolys patenterade teknik använder till största del den kostnadseffektiva råvaran zink som kan utvinnas i Sverige och Europa. Det bidrar till regionens globala konkurrenskraft inom en snabbväxande industri. Europa släpar efter Kina och USA när det gäller att säkra sin råvaruförsörjning för energi- och mobilitetssystem. Zinkteknologi kan därmed stötta Europa i den globala kapplöpningen genom att bidra till strategisk autonomi och hållbarhet i dess gröna energisystem.

Råvarorna bidrar också till batteriets prisvärdhet och säkrare batteritillverkning. Tillverkningsprocessen och komponenterna är vattenbaserade, vilket innebär att de inte är giftiga och kan varken antändas eller explodera.

Syftet med Enerpolys investeringsrunda är att finansiera pilotprojekt av sin batteriteknologi med sikte på en snabbväxande miljardmarknad. Piloterna genomförs i Sverige, Europa och globalt tillsammans med innovatörer inom hållbar energilagring, bland andra Polarium, som var några av de första att använda litiumbatterier för telekomindustrin. Piloterna beräknas starta under 2023.

För högupplösta bilder: https://drive.google.com/drive/folders/1ExW_6woi1xDw-KgKWheV91qMklszQUue?usp=sharing

För investerarinformation, vänligen kontakta:
    Eloisa de Castro, CEO, Enerpoly
    eloisa@enerpoly.com

För nyhetsinformation, vänligen kontakta:
    Sahitya Yarlagadda, Communications Manager, Enerpoly
    sahitya.yarl@enerpoly.com

Om Enerpoly
    Enerpoly utvecklar zinkbatterier för stationär energilagring. Bolaget har en patenterad teknologi som löser de kritiska problemen med dagens energilagringslösningar. Zinkbatterier är en säker, hållbar, och skalbar batteriteknik som kan möjliggöra 100 procent förnybar energi på global skala. Företaget grundades 2018 i Sverige och har accelererats med finansiering från Europeiska Kommissionen (EIC) och Energimyndigheten i Sverige. Enerpoly tar nu sina zinkbatterier från labb till kommersiell skala med pilotprojekt redo för år 2023. Läs mer på www.enerpoly.com.

Sting, utnämnd till världens bästa inkubator/accelerator 2021, hjälper entreprenörer att utveckla sina affärsidéer till framgångsrika internationella tillväxtföretag med affärsutvecklingsstöd, rekrytering, finansiering och nätverk i världsklass. Sting har hjälpt mer än 370 startups sedan 2002, varav 70 procent fortsätter att utvecklas och växa idag.

Tillsammans omsätter alla Sting-bolag mer än 3,8 miljarder kronor och de har skapat över 3400 jobb. Sting-bolagen har tillsammans attraherat mer än 9,9 miljarder kronor i privat kapital.

Sting är också en aktiv utvecklare av ekosystemet i Sverige och medgrundare av initiativ som bland annat SUP46, THINGS, Ignite Sweden, Sweden Sustaintech Venture Day, Luminar Ventures och Propel Capital.

Sting-alumner inkluderar bland andra: Yubico, Sellpy, Airmee, Surfcleaner, Midsummer, Worldfavor, Skrym och Karma.

Läs mer på: https://sting.co/