OculusAI slutgiltig segrare i Venture Cup

OculusAI slutgiltig segrare i Venture Cup

Av 925 innovativa affärsidéer i den landsomfattande affärsplantävlingen Venture Cup, kvarstod enbart tolv tävlingsbidrag i den stora Sverigefinalen. Slutgiltig segrare blev OculusAI från Stockholm, som med en unik teknologi erbjuder tjänster för automatisk bildgranskning online. Förutom äran kammade de också hem 400 000 kronor.

"Teamet är överlägset och har en realistisk bild av vad som krävs samt en härlig entreprenörskapsanda. En stark innovation med höjd och enorm tillväxtpotential, parad med ett smart val av kundsegment på en globalt växande marknad". löd juryns motivering.

- Det här känns fantastiskt bra, men fortfarande lite overkligt. Är skönt att få en så tydlig bekräftelse på vår marknadspotential och affärsstrategi. Nu är det full fart framåt och vi för seriösa diskussioner med ett antal potentiella kunder, där vår automatiska bildgranskning kan öka deras intäkter rejält, säger VD Omid Ashrafi.

Med hjälp av en unik, forskningsbaserad teknologi kan OculusAI erbjuda automatisk granskning av bild- och filmmaterial på nätet. Genom teknologin kan webbsajter snabbt och med hög precision hantera den enorma och snabbt växande mängd användargenererade bilder som varje dag laddas upp på Internet.

OculusAI finns i STINGs (Stockholm Innovation & Growth) förinkubator Business Lab. Bolaget har, liksom övriga av STINGs inkubatorbolag, tilldelats en egen erfaren affärscoach som inom en rad områden påskyndar och kvalitetssäkrar kommersialiseringsprocessen. Oculusai AB grundades vintern 2007 av sex nära vänner och tidigare studiekamrater från KTH och teknologin baseras på två av grundarnas forskning.

Siamak Ayani, operativ chef på OculusAI, 0739-82 51 15, siamak@oculusai.com
Ulf Brandels, affärscoach inom informations- och kommunikationsteknik på STING: 070-656 19 87, ulf.brandels@stockholminnovation.com