Right Nice Games, vinnare av "Bästa pitch" i STING Test Drive Game 2016.

Powerhouse-jury väljer Right Nice Games som vinnare i STINGs Game-program

Den nystartade spelstudion Right Nice Games utsågs igår till vinnare av ”Bästa pitch” i premiäromgången av entreprenörsprogrammet STING Test Drive Game. Juryn bestod av Daniel Kaplan (Mojang) och Karl Magnus Troedsson (Raw Fury, tidigare DICE) och tre andra starka branschexperter. Right Nice Games vann även People’s Choice Award.

− Min förhoppning är att det här ska vara startskottet för vår karriär inom spelindustrin. Inom några månader kommer vi att ha vår release på konsollplattformarna samt PC, vilket vi är både superstolta och nervösa inför, säger Kevin Martinez, medgrundare och VD på Right Nice Games.

Juryn för ”Bästa pitch” bestod av Daniel Kaplan (Mojang), Karl Magnus Troedsson (Raw Fury, tidigare DICE), Oskar Burman (Fast Travel Games), Tau Petersson (Stunlock Studios) och Stefan Ljungqvist (Goodbye Kansas) som även delade ut ett pris på 10 000 kronor till vinnaren. Juryns motivering löd:

För en skarp och tydlig presentation och en ny approach på en klassisk produktformel som skapar nostalgi och tilltalar ett nischat marknadssegment där det finns en aptit för nya produkter. Det här teamet har redan åstadkommit en slipad produkt som vi hoppas kommer att inspirera många unga gamers i framtiden.

Under hösten har 10 noga utvalda team deltagit i premiäromgången av STINGs entreprenörsprogram Test Drive Game, och vid sju kvällsworkshopstillfällen haft möjlighet att testköra och utveckla sina idéer. Workshopparna har hållits hos en rad starka partners som även bidragit med sin egen kunskap: Avalanche Studios, Future Games, Paradox Interactive, KM Troedsson/Raw Fury, London Venture Partners, Resolution Games och Goodbye Kansas.

− Goodbye Kansas stöttar STING Test Drive Game för att det är oerhört viktigt att vi fångar talanger tidigt i hela landet. Programmet bidrar till att utbilda och säkerställa en fortsatt positiv utveckling för den svenska spelindustrin på en global marknad. Vi är oerhört glada över att kunna bidra med vår mångåriga erfarenhet, nätverk och att stötta under och efter Test Drive-programmet, säger Peter Levin, grundare och VD på Goodbye Kansas.

Målet med programmet är att få fram fler spelbolag. De deltagande bolagen har haft innovativa spelrelaterade affärsidéer inom bland annat virtual reality, mobil- och PC-spel, men även gamification av mer traditionella produkter och tjänster.

− De tio casen har visat otroliga framsteg på bara tre månader. Vi själva har också lärt oss mycket från dessa duktiga och drivna entreprenörer, och det är otroligt roligt att det finns en så stor vilja från seniora branschexperter att stötta dem och bidra med kunskap. Vi ser fram emot att fortsätta följa bolagens utveckling, säger Jana Palm, en av programledare på STING Test Drive Game.

STING Test Drive Game leds även av Jonas Lindqvist, serieentreprenör och tidigare affärscoach.

Kevin Martinez, medgrundare och VD, Right Nice Games, kevin@rightnicegames.comwww.rightnicegames.com
Jonas Lindqvist, programledare, STING Test Drive Game, jonas.lindqvist@stockholminnovation.com, 070-350 49 69

Om STING (Stockholm Innovation & Growth)
STING har sedan 2002 hjälpt entreprenörer att utveckla sina affärsidéer till framgångsrika tillväxtföretag. Vi erbjuder startups finansiering, affärsutvecklingsstöd och nätverk i världsklass. STING har stöttat nära 200 startups, av vilka 72 procent fortsätter att utvecklas och växa idag. Tillsammans har alla STING-bolagen en omsättning på 1,1 miljarder kronor, varav 90 procent kommer från export. De har dessutom skapat över 1200 jobb. Mer information: www.stockholminnovation.com