Riskkapitalfonden STING Capital har gjort sin första exit – nytt nordiskt wimaxbolag bildas

Ett nytt nordiskt wimaxbolag har bildats genom att det norska bolaget Gipz AS förvärvar HULU Sweden AB - en svensk pionjär inom wimaxteknologi. Målsättningen är att bli den första wimaxoperatören i Norden. Affären innebär att riskkapitalfonden STING Capital nu gör sin första exit.

"Det är med tillfredsställelse vi kan konstatera att vår första exit är gjord med det unga wimaxbolaget HULU, som fonden investerade i så sent som i början av 2008. Affären är ett bra exempel på när två var för sig mycket spännande, men starkt nischade, nordiska bolag går ihop för att skapa framgång med både tjänster och produkter i ett paketerat erbjudande", säger Martin Gemvik, Investment Manager på STING Capital.

"Genom sammanslagningen med Gipz blir vi en av de mest kompletta leverantörerna av wimaxsystem. Nu kan vi ta ett helhetsgrepp som omfattar hela värdekedjan, vilket gör oss mycket mer konkurrenskraftiga än att agera som mindre spelare var för sig", säger Hans Davidsson, VD på HULU Sweden AB

"Nu är vi på väg att även etablera oss i Sverige. HULU har en unik kompetens och kunnande inom wimax och är verkligen en pionjär inom området. Dessutom har vi samma syn på hur vi på bästa sätt ska leverera helhetslösningar", säger Jostein Eck, VD på Gipz AS.

De två bolagen gör nu tillsammans en satsning i Norden. Hulu blir dotterbolag och utvecklar tekniken, medan Gipz står som moderbolag. På sikt är tanken att expandera globalt, där man ser en stor potential på emerging markets, som saknar tillgång till fiber- eller kopparkablar.

HULU Sweden AB är en pionjär inom wimaxteknologi i Sverige och vann 2007 Mobilgalans Guldmus som "Årets Nykomling". HULU utvecklar system och produkter för både mobilt samt "last mile fixed communication" med Wimax. Bolaget grundades 2005 och har under det senaste året fått aktiv affärscoachning av företagsinkubatorn STING. Riskkapitalfonden STING Capital investerade 2 miljoner i bolaget så sent som mars 2008.

Gipz AS är idag redan störst i Norge på trådlöst höghastighetsbredband i glesbygd och har närmare 10000 kunder i 100 kommuner. Gipz omsätter idag ca 90 MSEK

Riskkapitalfonden STING Capital har bildats av affärsinkubatorn STING (Stockholm Innovation & Growth) och Innovationsbron. Övriga investerare är affärsänglar från nätverket STING Business Angels, Pod Venture Partner, Folksam, Östersjöstiftelsen, ALMI Stockholm, Länsförsäkringar Stockholm, Peder Sager Wallenbergs Stiftelse, Allba Invest, TageHus Förvaltning och KTH Holding. STING Capital investerar i innovativa teknikbolag i tidiga skeden och med stor internationell potential. STING Capital investerar normalt 1- 4 Mkr per bolag och är oftast första externa investeraren i bolaget. www.stingcapital.com

För mer information
Martin Gemvik, Investment Manager på STING Capital, martin.gemvik@stingcapital.com, 0705-789562