Nu öppnar ansökan till CASSINI Business Accelerator som ska stötta startups inom rymdsektorn

Sting, Plug and Play, Verhaert Masters in Innovation och CIVITTA lanserar 6-månadersprogram för att stötta startups inom rymdsektorn

Ansökan är nu öppen till CASSINI Business Accelerator (CBA), ett program som stöttar tidiga tillväxtbolag inom det europeiska rymd-ekosystemet. Programmet är ett samarbete mellan Sting, Plug and Play, Verhaert Masters in Innovation och CIVITTA i partnerskap med Europeiska kommissionen och EUSPA, EUs myndighet för rymdprogram.

CBA ger startups inom rymdsektorn möjlighet att få praktiskt stöd från ett team av erfarna mentorer och branschexperter, samt tillgång till ett starkt nätverk av investerare och potentiella partner.

De bolag som väljs ut till det sex månader långa programmet kommer att:

• Förfina och validera sina affärsmodeller och värdeerbjudanden, under ledning av dedikerade coacher och internationella mentorer.
  • Utöka sina affärsmöjligheter internationellt genom att utnyttja CBA-teamets nätverk och kunskaper om lokala marknader, ekosystem, affärskultur och investerare på de europeiska marknaderna.
  • Få ett ekonomiskt stöd (bidrag) efter slutfört accelerationsprogram, för att stödja fortsatt tillväxt.

Programmet riktar sig till startups och scaleups med produkter eller teknik kopplat till rymden, både så kallade upstream- och downstream-applikationer. För att söka till programmet behöver bolaget vara baserat i EU, Norge eller Island, ha europeiskt ägande, och möta EUs kriterier för SME-bolag. Bolaget ska ha ett ambitiöst och mångsidigt grundarteam med relevant erfarenhet, och kunna visa på ett tydligt kommersiellt intresse och efterfrågan från marknaden.

Sting kommer främst att ansvara för de bolag som antas från Sverige och Norge och bidra med mentorskap inom viktiga områden som försäljning och affärsutveckling, förberedelse för investering och marknadsexpansion.

Sista ansökningsdag är den 31 mars, läs mer och ansök här: https://www.cassini.eu/accelerator/

För frågor, kontakta hello@accelerator.cassini.eu eller Linda Krondahl, projektledare på Sting, linda.krondahl@sting.co

Om CASSINI

Cassini Space Entrepreneurship Initiative är ett stöd till entreprenörer som drivs av Europeiska kommissionen och omfattar alla delar av EU:s rymdprogram. Det erbjuder åtgärder som är inriktade på hela entreprenörslivscykeln – från idégenerering till marknadsinträde och tillväxt – och omfattar både upstream- och downstream-sektorer.

CASSINI Business Accelerator är en del av Cassini-initiativet. Acceleratorn är ett intensivt sexmånadersinitiativ som erbjuder affärs- och investeringscoachning på hög nivå, utbildning, evenemang och såddfinansiering, och syftar till att förbättra nystartade och expanderande företags förmåga att nå hållbar kommersiell tillväxt.