Foto: Annika Derwinger Falkuggla

Utmanaren Univid landar flerårsavtal som Almedalsveckans officiella playkanal

Stingbolaget Univid landar flerårsavtal med Region Gotland för att leverera plattform för Almedalsveckan play under ytterligare 2+1 år

Ingen har undgått att den senaste uppstickaren på den digitala event-scenen heter Univid. Med en rykande färsk investering i bagaget står det nu klart att Univid landar ett flerårsavtal för att fortsätta leverera playkanal åt en av världens största politiska sammankomster - Almedalsveckan

Almedalsveckan är en av världens största mötesplatser och i samband med pandemin genomfördes veckan i juli 2021 helt digitalt. Under fyra intensiva dagar tog över 700 evenemang av fler än 400 olika arrangörer plats på Play-tjänsten - en plattform som levererades av startupbolaget Univid.

Nu står det klart att Univid landar ett flerårsavtal på 2 + 1 år med Region Gotland för att fortsätta leverera den officiella playkanalen efter ett lyckat 2021.

Medgrundare till Univid, Jonathan Rintala, berättar om förtroendet med att möjliggöra Almedalen och arbetet för mer engagerande digitala evenemang:

"Almedalen är för oss en fantastisk möjlighet att demokratisera event - och låta fler organisationer skapa engagerande och personliga upplevelser i det digitala. Det är något vi ser att många kämpar med idag. Förhoppningsvis kan vi ta det ytterligare ett steg längre i år och möjliggöra ännu fler minnesvärda event!"

Medgrundaren Erik Skogetun fortsätter:
"Vi är otroligt glada att vi fått förtroendet att under flera år fortsätta att leverera ett så viktigt evenemang via Univid. Och vi ser såklart fram emot ett lika bra samarbete som tidigare år med Region Gotland!"

En snabb expansion inom digitala event och webbinarier
Univid grundades av två studenter på KTH innan pandemin för att skapa mer interaktiva föreläsningar. Skolvärlden var snart historia, och bolaget har sedan dess vuxit snabbt inom den digitala eventvärlden. För bara ett par veckor sedan - i januari 2022 - tog bolaget in 8 miljoner i finansiering, och är numera verksamma även utanför Sveriges gränser, med några av världens största företag som kunder.

En enkel, visuellt snygg och tillgänglig plattform - för en demokratisk vecka
På den digitala plattformen presenteras alla evenemang som har en digital sändning under Almedalsveckan. Det är därför viktigt att det är en enkel upplevelse för arrangörer att lägga in och skapa evenemang. Samtidigt ska Play både vara enkel att navigera, grafiskt spegla Almedalen och vara tillgänglig för besökarna.

Med utmärkt feedback kring plattformen från arrangörer föregående år, tycker sig Region Gotland ha hittat precis detta i Univid, och har nu alltså säkrat de kommande årens digitala närvaro, genom ett flerårsavtal där Univid står som leverantör av plattform.

"Almedalsveckan bygger på att alla ska kunna vara med, med Almedalsveckan Play har fler fått denna möjlighet. Med Univids lösning har vi hittat en enkel och snygg plattform som andas Almedalen", säger Mia Stuhre, verksamhetsledare för Almedalsveckan.

Mia Stuhre fortsätter:
"Årets Almedalsvecka arrangeras på plats i Visby 3-7 juli. Vi hoppas dock att många arrangörerna tar med sig erfarenheten från i fjol och även sänder sina evenemang digitalt via Almedalsveckan Play. Förutom att öppna upp för fler att delta, visar Almedalsveckan Play med alla digitala evenemang bredden på Almedalsveckan, både som mötesplats samt som platsen för gratis kompetenspåfyllnad."

Under Almedalsveckan kommer Univid utöver Playtjänsten erbjuda möjlighet för arrangörerna att streama sina evenemang som hålls i Visby eller hålla webbinarier direkt via Univids plattform - för att fler ska kunna delta och ta del av alla Univids interaktiva funktioner.

Univid gick igenom Sting Incubate 2021.

Om Univid:
Univid utvecklar sedan 2019 en plattform för att skapa vackra och interaktiva webbinarier och event på under 60 sekunder. Med funktioner som som quiz, omröstningar, reaktioner och gamification erbjuder Univid helt unika sätt att engagera publiken. Plattformen lämpar sig bäst för event med ett par hundra deltagare och fungerar för alla sorters evenemang, från digitala möten i realtid, till webinars och livesändningar.

Kontakt:
Jonathan Rintala