Castellum ansluter biogas för att ge sina hyresgäster en attraktiv flexibilitet

Castellum ansluter biogas för att ge sina hyresgäster en attraktiv flexibilitet

Slakthusområdet i Stockholm är ett av många spännande om- och nybyggnadsprojekt som just nu pågår i regionen. Stockholm stad själva beskriver det som ”en ny destination i Stockholm med fokus på mat, kultur och upplevelser”. Castellum, som idag är ett av de största kommersiella fastighetsbolagen i Sverige, är en av fastighetsägarna i nya Slakthusområdet. Karl Sundholm, ansvarig för fastighetsutveckling i södra delen av Stockholm berättar om projektet för oss samt varför de valt att ansluta gas till husen.

Med ett fastighetsbestånd värt ca 120 miljarder kronor och med 250 000 människor som varje dag arbetar i deras byggnader är Castellum ett av Sveriges absolut största kommersiella fastighetsbolag. Karl Sundholm har arbetat på Castellum i 6 år och är idag ansvarig för fastighetsutveckling i södra Stockholm, vilket innebär att han är ansvarig för Castellums hus i nya Slakthusområdet.

– Jag tror mycket på det här området och jag hoppas verkligen att det blir en pärla. Det ska bli allt här, bostäder, handel, kontor, sjukhus, skolor, det blir en riktigt stadsdel. Det finns också en kulturhistoria i området vilket jag tror kommer att bidra mycket till helheten, säger Karl Sundholm.

Castellum har funnits i Slakthusområdet ända sedan 1950-talet och har idag sju fastigheter i området. Sedan omvandlingen om området satte igång 2009 har Castellum arbetat för att bidra till förverkligandet av visionen för området. Något de gör med flera attraktiva arbetsplatser så väl som gatuplanslokaler för restauranger och handel.

”Vi vill ha flexibilitet för framtida hyresgäster”

Redan i projektets tidiga skede valde Castellum att dra in gasledningar till några av sina fastigheter i området. Anledningen var att ge sina framtida hyresgäster flexibilitet.

– Vi vill kunna erbjuda framtida hyresgäster en flexibilitet. Att kunna erbjuda gas till framför allt restauranger är mycket attraktivt. Kockar gillar verkligen gas, berättar Karl Sundholm.

Genom att förbereda för gas i husen och de kommersiella lokalerna skapar Castellum möjligheter för sina hyresgäster. Utöver gas i restaurangköken kan Castellums hyresgäster även installera gasdrivna lyktor, brasor och värmare utan stora anslutningskostnader.

Gas för spetsvärme

Karl Sundholm ser även andra användningsområden för gasen i Slakthusområdet. Bland annat nämner han gas som ett potentiellt uppvärmningsalternativ.

– Jag tror att gasen även kan komma att användas till uppvärmning av fastigheterna, så kallad spetsvärme. Möjligheten att välja vilken typ av uppvärmning man ska välja ger en bra flexibilitet för oss och för hyresgästerna.

Vid frågan ifall det finns några skäl till att inte dra in gas vid nybyggen svarar Karl att det egentligen bara är ifall fastigheten ligger krångligt till som det skulle vara ett alternativ. Den oro som ibland finns kring gasens säkerhet bemöter han kort och gott så här:

– Det finns ingen professionell fastighetsägare som är rädd för gas idag. Med de säkerhetssystem som finns kan man absolut känna sig trygg.

Biogas – en av framtidens energikällor

Avslutningsvis delar Karl Sundholm med sig av sina tankar om biogas som en än viktigare energikälla i framtiden.

– Jag tror att flexibilitet mellan olika energislag kommer att bli viktigare i framtiden. Möjligheten att växla mellan olika energikällor som el och gas kommer vara väldigt värdefull framöver då elpriserna med stor sannolikhet kommer att bli ännu mer volatila.

Sebastian Degerfält

Försäljningsansvarig +46 (0)76-666 10 63