Eataly Stockholm väljer biogas från Stockholm Gas

Matsuccén Eataly Stockholm ansluter till biogas

Ambitiösa krögare gör alltmer för att skapa hållbar matlagning och efterfrågan växer därför på biogas till restaurangsektorn. En av de som nyligen valt att laga mat på biogas är saluhallen och restaurangkonceptet Eataly i Stockholm. Sedan starten tidigare i år har Stockholm Gas levererat 100 procent biogas till Eatalys verksamhet.

Allt fler restauranger går över till biogas som ett sätt att visa ett tydligt ansvarstagande för matlagningens kretslopp. För Eataly Stockholm var det ett självklart val med biogas och att bli en del av den skara restauranger som arbetar mot ett mer hållbart Stockholm.

– Vi ser detta som ett naturligt steg i vårt arbete mot mer hållbar matlagning. I och med valet av biogas vill vi bidra till restaurangbranschens hållbarhetsarbete och även stärka vårt eget varumärke. Dessutom vet vi att biogas har flera fördelar, inte minst tack vare dess minimala miljöpåverkan. Men även tack vare att värdefulla resurser blir till klimatsmart energi och bidrar till cirkulär hantering, säger Marcus Wallén, vVD på Eataly Stockholm.

För att sortera ut matavfallet har Eataly även installerat matavfallskvarnar som kvarnar matavfallet för att sedan transporteras till en biogasanläggning där det omvandlas till förnybar energi.

Stockholms stad har en målsättning om att minst 70 procent av stockholmarnas matavfall ska samlas in för att kunna bli till biogas till år 2020. Användningen av biogas innebär att restaurangerna ingår i ett kretslopp där matavfall och annat organiskt material tas tillvara för att framställa gas.

– Vi är stolta och glada över att fler och fler restauranger tar steget mot mer miljövänlig matlagning. I takt med att intresset för en hållbar utveckling och närproducerad, ekologisk och småskalig mat ökar, tror vi också att allt fler restaurangägare kommer att fatta detta viktiga beslut att gå över till 100 procent biogasanvändning, säger Renée Josefsson, vd på Stockholm Gas.

Med dess krogar, kaféer, bageri, fisk-, ost- och köttdisk och utbildningsverksamhet, är Eataly i Stockholm en av 40 större konceptbutiker runt om i världen. Konceptet Eataly finns även i bland annat Italien, Tokyo, New York, Los Angeles och Dubai.

För frågor vänligen kontakta:
Jessica Engelbrecht, Ansvarig marknadskommunikation Stockholm Gas AB,
070 315 52 07 jessica.engelbrecht@stockholmgas.se

Marcus Wallén, vVD Eataly Stockholm, 070 644 57 98 marcus@strandvagen1.se

Om Stockholm Gas
Stockholm Gas levererar biogas, naturgas och stadsgas till ca 60 000 privathushåll, 850 restauranger, transportsektorn och ett antal industrier i Stockholm, Solna och Sundbyberg. Genom långsiktighet, transparens och kundfokus vill vi vara stockholmarnas självklara val – och en av Sveriges ledande gasleverantörer. Vi gör det med fötterna i traditionen, hjärtat i kundens behov och blicken mot en hållbar framtid där biogasen dominerar. www.stockholmgas.se

Om Eataly StockholmEataly
Stockholm omfattar närmare 3000 kvm saluhall, restauranger, barer, café och skola. Eataly är dedikerat till att äta, handla och lära, helt i andan av företagets motto ”ät bättre, lev bättre”. Eataly lägger också stort fokus på lokala producenter, som bidrar med färska råvaror och ingredienser som ett komplement till de italienska produkterna. Sedan Oscar Farinetti öppnade första Eataly i Turin 2007, har filosofin spridit sig till fler än 12 länder runt om i världen och Eataly Stockholm blir den 40:e saluhallen. Eataly Stockholm har öppet alla dagar i veckan.