Melanie Sjögren hållbarhetsansvarig Stockholm Gas

Melanie Sjögren blir ny hållbarhetsansvarig för Stockholm Gas

Melanie Sjögren tillträder som hållbarhetsansvarig för Stockholm Gas. Målet för Melanie och Stockholm Gas är att bidra till en ökad och utvecklad användning av biogas i Stockholm med omnejd.

Biogasen börjar bli en betydande del av Stockholm Gas verksamhet och efterfrågan ökar stadigt, särskilt i restaurangsegmentet. Om efterfrågan fortsätter i samma takt räknar Stockholm Gas med att biogasen dominerar verksamheten inom ett par år.

- Det finns fantastiska möjligheter för biogasen att hållbart utveckla exempelvis restaurangsektorn, livsmedelsindustrin och processindustrin och jag ser fram emot att få lägga mer av min tid på detta tillsammans med mina kollegor säger Melanie Sjögren.

Rollen som hållbarhetsansvarig är ny och ett led i att utveckla Stockholm Gas mot en cirkulär affärsmodell.

- Vi ser en ökad efterfrågan från våra kunder eftersom allt fler blir medvetna om nyttan med biogas. Vi tycker det är viktigt att bidra till att utveckla kundernas verksamhet på ett hållbart sätt. Melanie kommer spela en nyckelroll i att driva den utvecklingen säger Renée Josefsson, vd för Stockholm Gas.

Melanie kan verksamheten väl genom sina tidigare roller som energicontroller och affärsutvecklare på Stockholm Gas. Hon menar att en del av det nya jobbet handlar om att göra fler medvetna om biogasens nyttor.

- Biogasen är klimatneutral vid användning, den är förnybar och bidrar till eko-odling. Den är ett bra exempel på cirkulär ekonomi där näring, material och energi återgår i ett kretslopp. Jag är övertygad om att biogasen kan bidra till att lyfta Stockholm mot en cirkulär ekonomi. Men det kräver att såväl beslutsfattare, näringsliv som konsumenter förstår biogasen bidrag avslutar Melanie.

För mer information vänligen kontakta:

Hållbarhetsansvarig Melanie Sjögren, tel 076 767 42 43, melanie.sjogren@stockholmgas.se

Presskontakt Jessica Engelbrecht, tel 070 315 52 07, jessica.engelbrecht@stockholmgas.se

Stockholm Gas levererar naturgas, biogas och stadsgas till ca 65 000 privathushåll, 850 restauranger, transportsektorn och ett antal industrier i Stockholm, Solna och Sundbyberg. Genom långsiktighet, transparens och kundfokus vill vi vara stockholmarnas självklara val – och en av Sveriges ledande gasleverantörer.