adidas blir ny titelsponsor för Stockholm Marathon

adidas blir ny titelsponsor för Stockholm Marathon

adidas och Marathongruppen, Nordens största arrangör av motionsevenemang, inleder ett femårigt samarbete där det globala sportvarumärket tar över titelsponsorskapen för Stockholm Marathon samt övriga evenemang i arrangörens Marafamilj.

Som ett av Europas största maratonlopp lockar Stockholm Marathon årligen runt 20 000 deltagare från cirka 100 nationer till Stockholms gator och den klassiska målgången på Stockholm Stadion. Efter två pandemiår ser Marathongruppen fram emot en nystart inför den 43:e upplagan som arrangeras lördagen den 4 juni 2022, där samarbetet med adidas spelar en central roll.

– Vi är oerhört stolta över att adidas vill vara med oss på den här resan när vi återigen är tillbaka våren 2022. Tillsammans har vi kraften att fortsätta utveckla evenemanget och möjlighet att positionera adidas Stockholm Marathon som ett av världens mest attraktiva maratonlopp, säger David Fridell, verksamhetschef för Marathongruppen.

Avtalet sträcker sig över fem år och börjar gälla omgående.

– Vår ambition är att vara det främsta sportvarumärket i Norden och då känns det självklart att vi ska samarbeta med de största aktörerna inom löpning. Vi är ett stort globalt företag med löppning i vårt DNA och har både erfarenheten och kunskapen att aktivera detta partnerskap på bästa sätt. Vårt nordiska team är i startgroparna för att börja arbeta med detta från dag ett, säger My Bäck, marknadsdirektör för adidas i Norden.

I samarbetet ingår även titelsponsorskap för övriga evenemang i Marathongruppens Marafamilj; tiokilometersloppet adidas Premiärmilen (26 mars), halvmaratonloppet adidas Premiärhalvan (23 april) och adidas Stockholm High Five, ett femkilometers ”fun run” dagen innan maratonloppet (3 juni). adidas går även in som sponsorer för TSM Running, en av Sveriges största löpgrupper, samt Stockholm Mini Marathon (Minimaran), det klassiska barn- och ungdomsloppet som arrangeras söndagen den 5 juni.

– adidas vision går hand i hand med de satsningar vi vill göra för att leverera en ännu tydligare helhetsupplevelse för våra löpare. Vi tar avstamp i löpgruppen TSM Runnings gemensamma träningstillfällen under våren och de övriga evenemangen i Marafamiljen som vi genomför på vägen till adidas Stockholm Marathon den 4 juni, säger Marathongruppens evenemangschef Lotta Lindblom.

– adidas Stockholm Marathon är en viktig del i vår strategiska plan inom löpning i Norden. Vi växlar upp vår närvaro inom sporten och satsningen omfattar även flera elitlöpare både på dam- och herrsidan. Drömmen vore såklart att se någon av våra löpare högst upp på pallen nästa Stockholm Marathon samtidigt som vi är titelsponsor för loppet, säger Elin Sundell Nilsson, Sports Marketing Director, adidas Norden.

Läs mer om evenemangen på stockholmmarathon.se.

Vid frågor kontakta Jenny Sunding, tf marknadschef Marathongruppen, jenny.sunding@marathongruppen.se, eller Henrik Hallberg, PR-ansvarig adidas Norden, henrik.hallberg@adidas.com.