Fartfylld växling mellan deltagare från Viktor Rydbergs skola

Bellmanstafetten slår alla rekord

Den populära stafetten för företag och kompislag har slagit nya rekord och årets anmälan fick stänga innan sista anmälningsdag. Två tusen lag, betyder 10 000 deltagare i onsdagskvällens Bellmanstafetten. Torsdagens evenemang väntar lika många löparsugna deltagare.

Igår kväll i vacker kvällssol samlades över 2000 lag vid Stora Skuggan för att delta i Bellmanstafetten. En och en sprang varje lagmedlem 5 km innan det blev gemensamt häng med picknick och After Run. Årets nyhet med en promenadklass där hela laget istället för att springa tillsammans gick 5 km var också populärt och möjliggjorde att fler kunde delta i tävlingen, även de som inte vill eller kan springa.

– Promenadklassen är det bästa Bellmanstafetten har gjort, säger Ingela Spets, rektor på Viktor Rydbergs skola i Vasastan och som har över 240 kollegor på plats för att delta i evenemanget.

Förutom att springa och gå passar företaget på att ha kick off och möjliggöra att personal från sex olika skolor får träffas och utbyta erfarenheter med varandra. Men det är inte bara företag som är på plats även om många team är kittade i tröjor med företagsnamn tryckta på ryggen så springer även kompisgäng och träningsgrupper loppet. Personliga tränaren Malin Dahlgren har dragit med sig några kvinnor hon tränar och skapat team Malin de Mora.

– Det är roligt att göra något tillsammans, och jag gillar att det inte är fokus på prestation utan på träningsglädje, säger Malin.

Bellmanstafetten har funnits sedan 1986 och fortsätter leverera träningsglädje och en energifylld start på hösten till många företag och kompisgäng. Träning blir roligare när man gör den tillsammans och när den genomförs under trevliga former. I år satsade Bellmanstafetten på nyheter som en promenadklass samt ett maffigare After Run med DJ. Nästa år blir eventet ännu större med fler dagar och ytterligare nyheter. Men innan dess är det ett lopp kvar, ikväll är det dags igen, ytterligare 2000 lag ska ut och springa, gå och ha roligt tillsammans.

Även från arrangörshåll var man mer än nöjd:
– Vi är jättenöjda med våra nyheter, och det är kul att gå runt här och se alla peppade deltagare och se dem springa och heja fram sina kollegor. I morgon kör vi igen och då har vi lika många deltagare, nästa år blir det tre kvällar säger Fredrik Sjöberg, evenemangschef på Marathongruppen.

Mer information finns på Bellmanstafetten.se

Har du frågor, kontakta gärna evenemangschef Fredrik Sjöberg 073-373 24 94 eller vår presskontakt Kristina Rosenberg 070-340 48 18.

Marathongruppen är en ideell organisation bildad av friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK. Klubbarna arrangerade Stockholm Marathon för första gången 1979 och sedan dess har verksamheten vuxit kraftigt. Tillsammans med ASICS Stockholm Marathon är Tjejmilen, Vårruset, Bellmanstafetten, Stockholm Halvmarathon och Tjurruset de evenemang som lockar flest deltagare. Över 250 000 löpare deltar årligen i klubbarnas evenemang. Marathongruppens uppgift är att arrangera dessa tävlingar. Hela det ekonomiska överskottet evenemangen gör går tillbaka till idrotten.