Fullt House – publikrekord sista dagen!

En fantastisk finalfredag för Pride House då rekordmånga dagsbiljetter såldes. Intresset var enormt för flera av arrangemangen. Partiledardebatten och Tiina Rosenbergs brandtal är bara ett par exempel på programpunkter som var så fullsatta att det inte ens fanns plats för alla ivriga besökare.

När portarna stängs ikväll har drygt 270 olika arrangemang ägt rum och besökts av i snitt 5000 personer varje dag. Aktiviteterna har varit allt ifrån seminarierna Störd och stolt och Transform! till möjligheten att låna en poly och seminariet Att vara en stolt förälder.

– Vi är otroligt stolta för årets Pride House och väldigt glada för att vi växer för varje år, något vi tänker fortsätta med, säger Kalle Persson, verksamhetschef för Pride House.

Publikfavoriterna i veckan har varit många. Mian Lodalens seminarium om sin nya bok Tiger var så välbesökt att seminariet fick köras i repris, plakatmusikalen Stonewall singers drog enorma applåder och Pridefrisörerna Sandra och Eva från Salong Sandeva fick neka ett stort antal festfrisyrsugna festivaldeltagare. Vid ett par seminarier under veckan har även HBT-situationen i Uganda belysts och inget av dessa har lämnat åskådarna oberörda. Under eftermiddagen idag har RFSLs traditionella partiledardebatt gått av stapeln, där åtta av de största partiernas talespersoner ställdes mot väggen i HBTQ-frågor.

– Pride House visar på att det finns en önskan om att diskutera och debattera HBTQ-frågor. Stockholm Pride är den ultimata kombinationen av politik, kultur och fest, säger Prides ordförande Pär Wiktorsson.

Nytt för i år har varit att Kulturhusets tak hållit öppet fyra kvällar. De sena kvällarnas egen cocktail-chanteuse, Fröken Peggy Sands, bjöd på ljuva 30-talssånger och förra årets succé Klas-Ingelaz gjorde även i år ett bejublat framträdande.

För tredje året i rad har Stockholm Pride valt att lägga Pride House i Kulturhuset och Stadsteaterns lokaler. Framgångarna i Pride House är ett resultat av ett gott samarbete mellan Stockholm Pride, Kulturhuset och Stadsteatern – ett samarbete som förhoppningsvis är här för att stanna.

Även om Pride House stänger igen för i år finns det många intressanta punkter kvar innan festivalen är över. Ikväll blir det 90-talskväll i Pride Park, i morgon den stora paraden med avslutande gala i parken med bland annat Caroline af Ugglas och Mariette Hansson på scenen. På söndag bjuds det avslutningsvis på filmvisningSödra Teatern.

Henrik Karlsson
Presschef

• pär wiktorsson
  • pride house
  • pride park
  • kalle persson
  • makt

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella och transpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen.

2010 års festival pågår mellan den 26 juli -1 augusti.