Hammarby och AIK deltar i Stockholm Prides Parad

Idrottsklubbarna Hammarby IF och AIK kommer att delta i årets Parad på Stockholm Pride. Detta efter att klubbarna i våras kontaktade Stockholm Pride och flaggade för sitt intresse.

- Äntligen. Det var väl på tiden. Jag känner glädje och stolthet över att klubbarna deltar i denna demonstration för allas lika möjligheter, rättigheter och skyldigheter. Jag ser detta som startskottet för ett nytt kapitel i idrottshistorien, säger Joachim Åberg, verksamhetschef Pride Parad.

Detta är första gången som idrottsklubbarna deltar i Stockholm Prides Parad.

-För mig är det en självklarhet att delta på Stockholm Pride. Sedan tycker jag att det är konstigt att vi år 2009 ska behöva en parad för att prata om diskriminering av kön, identitet och sexuell läggning. Det borde vara självklart med allas lika värde, säger Johan Strömberg, ordförande AIK.

- Som landets största klubb är det viktigt att signalera att vi står för mänskliga rättigheter och alla människors lika värde. Vi går i bräschen och hoppas på att detta ska ge eko i övriga idrottssverige, fortsätter Johan Strömberg.

Paraden avgår från Humlegården lördagen den 1 augusti klockan 13.00 och vandrar sedan genom stadens gator fram till Tantolunden på södermalm, där Pride Park huserar för sista året.

- För oss är det självklart att vi i Hammarby IF-familjen uppmanar våra föreningar att vara med. Detta för att visa att vi är en sammanslutning av föreningar som är öppna för alla och därmed manifestera alla människors lika värde och rättigheter. Vi hoppas på att detta kan leda till att avdramatisera denna fråga inom idrottsföreningar, säger Henrik Appelqvist, styrelseledamot Hammarby IF (Alliansföreningen).

I Djurgårdens IF har moderföreningen gått ut med en inbjudan till sina 18 föreningar. Föreningarna har meddelat att de ser positivt på att medlemmar deltar, men kommer inte att medverka med föreningarna som avsändare.

Claes Nyberg på Twitter

Besök vårt pressrum på Newsdesk