Nostalgisk artistkavalkad i hyllning till 90-talet och Bingo Rimér kommer ut

Ikväll är det premiär för Pride goes 90´s i Pride Park - en nostalgisk hyllning till 90-talet. Kultartisterna Haddaway, Basic Element, Meja, E-type, Bloom 06 (före detta Effiel 65), Pandora, Petter och Dr Alban ger oss välkända hitlåtar där alla kan sjunga med.

- Det känns extra spännande och kul eftersom det är första gången jag ska uppträda på Pride. Dessutom blir det världspremiär för min nya singel Kitchy Kitchy, säger Pandora.

Skådespelerskan Johanna Lazcano intervjuar Dagens Hetero Bingo RimérPride House. När kom han på att han är hetero, hur kom han ut ur garderoben och HUR gör han och heterosar - egentligen?

- Hbt-personer får sådana här frågor hela tiden och man svarar snällt. När man istället vänder på det inser man hur dumt det låter. Eftersom publiken är påläst kan man ironisera och få ut budskapet på ett humoristiskt sätt, säger Johanna Lazcano.

Invigningstalaren och stand upp-komikern Magnus Betnér kommer med sarkasm och vasshet berätta om sitt år som HBTQ-profil och sina åsikter kring hbt-communityt i stort. Missade du honom på invigningen har du chansen igen på Pride House.

Föreningen för surrogatmödraskap finns på plats i Park Garden för att sprida information om surrogatmödraskap som en väg till föräldraskap.

- Stockholm Pride, och speciellt Pride Garden, är ett utmärkt sätt att nå ut med vårt budskap.Pride arbetar med något positivt och bra som vi gärna vill vara en del av, säger Daniel Szpigler, medlem i föreningen.

På plats i Park Garden finns även dansgruppen P*fect som har varit förband till en av sommarens hetaste artister - Lady Gaga. Som den första grupp i Sverige att arbeta med stilarna Voguing och Waacking har deras exklusivt highfashionstylade kaxiga stil tagits emot med stående ovationer på alla scener de framträtt.

- Vi har längtat efter att få möta den svenska Pride-publiken! Det känns kul och viktigt eftersom både waacking och voguing kommer från den amerikanska gaykulturen, berättar gruppen.

Fyra videoverk av danska konstnären Jesper Just visas i biografteatern Rios salonger. Konstnärens filmer består av scener hämtade från spelfilmens schabloner och behandlar könsroller och samhället.

Årets tema [Hetero] fokuserar på hur heteronormen praktiskt inverkar på homosexuella, bisexuella och transpersoners vardag, vilka konsekvenser den för med sig och hur den påverkar samhället i stort.

Claes Nyberg på Twitter

Läs hela Stockholm Prides program