Pangstart för Pride Park

Det befarade regnet uteblev, och besökarna strömmade in. I slutet på kvällen hade Pride Park besökts av drygt 7 000 personer.

– Vi har haft en ovanligt bra onsdagskväll för Stockholm Pride och sålt över förväntan, säger Pär Wiktorsson, ordförande Stockholm Pride. Äntligen har vi öppnat grindarna till denna underbara regnbågsstad men att det skulle bli en sån pangstart, det hade vi inte ens kunnat hoppas.

Vett och etikett-experten Magdalena Ribbing var förbannad på människor som lägger sig i andra människors livsval. Lars-Erik Holm från Socialstyrelsen lovade att HBTQ-personer inte ska behöva ockupera Socialstyrelsen så länge han är myndighetens generaldirektör. Pride Parks invigningstalare var båda två helt överens om att attityderna gentemot HBTQ-personer har förändrats till det bättre, men att det fortfarande finns en lång väg kvar att vandra.

Under torsdagen möter du Dagens Makthavare, den flitiga Pridebesökaren, EU-minister Birgitta Ohlsson i Pride House.

En artistkavalkad står på Pridescenen imorgon torsdag när Anne-Lie Rydé tar med sig bland andra Christer Sjögren och Schlagerfeber med gäster utlovar en fartfylld och modern upplevelse på årets Schlagerkväll. Folkkära veteraner möter unga debutanter och Melodifestivalsvinnare möter Eurovisionfavoriter. Det är bäddat för schlagerfest.

Läs mer på www.stockholmpride.org

• makt
  • pär wiktorsson
  • pride park
  • invigningstalare

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella och transpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen.

2010 års festival pågår mellan den 26 juli -1 augusti.