Riksteatern skapar kulturell mångfald på Stockholm Pride

Riksteatern bjuder för andra året i rad på bred kulturupplevelse då de skapar innehållet på Skogsscenen i Pride Park. Pjäsen No Tears for Queers, konsert med Nina Ramsby, queera toner från öst med countertenoren Harun Ateş, dramaqueen-tävlingar, samtal och en skrivarworkshop är delar av utbudet som kommer att utspelas på scenen under fem dagar.

- Riksteatern bidrar med kulturell mångfald. De kompletterar Pride Parks övriga innehåll och medverkar till blandningen fest, politik och kultur som är synonymt med Stockholm Pride, säger Göran Christersson, verksamhetschef Pride Park.

Bredd är signumet för scenprogrammet i år. Emil Jensen drar med hela sitt band till Stockholm Pride. Nour El Refai bjuder på en punkigare version av sin föreställning Om att vara ett får när man vill vara en fågel. Chinateatern bjuder på ett exklusivt smakprov ur deras kommande musikal Hairspray och det blir en läsning av pjäsen No Tears for Queers som bygger på journalisten Johan Hiltons uppmärksammade reportagebok om hatbrott. Svensknorska artisten och kompositören Katarina Nuttall, som producerat artister som Marit Bergman och Ane Brun framför eget material och det feministiska scenkollektivet ÖFA-kollektivet bjuder på en unik musikupplevelse.

- Jag är stolt över att Riksteatern fått förtroendet att programlägga Skogsscenen. Vi är många inom Riksteatern som ser det som självklart att stödja Stockholm Pride. Många av våra medlemmar från olika delar av landet kommer till Stockholm och Pride Park för att arbeta ideellt där, säger Birgitta Englin, VD för Riksteatern.

Årets tema [Hetero] fokuserar på hur heteronormen praktiskt inverkar på homosexuella, bisexuella och transpersoners vardag, vilka konsekvenser den för med sig och hur den påverkar samhället i stort.

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. 230 riksteaterföreningar i Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.

Claes Nyberg på Twitter

Läs hela Stockholm Prides program