Christer Sjögren gör Pride-debut

Christer Sjögren, en av våra folkkära artister, gör debut på Schlagerkvällen i Pride Park den 29 juli.

Som sångare i ett av Sveriges största dansband, Vikingarna, har Christer Sjögren blivit en av Sveriges mest folkkära artister. Genom åren har Vikingarna sålt flera miljoner album bara i sitt Sverige.

Med sin trygga, djupa stämma och sitt drömska leende har Christer Sjögren en central plats i det svenska folkets kollektiva hjärta. Hans musikaliska bredd är påtaglig och täcker allt från andliga sånger, julskivor och country till rivig rock. Han har jobbat med artister som Carola och Eldkvarn.

2008 gjorde Christer Sjögren, efter många år, debut i Melodifestivalen med låten I Love Europe. Nu gör han debut i på Schlagerkvällen och gästar Anne-Lie Rydé kl. 19.30 i Pride Park.

Redan klara artister som gästar Schlagerfeber under kvällen är Safura, Hera Björk, Jenny Silver, NEO och Hanna Lindblad. Dessutom bjuder kvällen på många överraskningar: internationella gäster, Melodifestivalsvinnare, comebacker och veteraner som aldrig tidigare besökt Schlagerkvällen. Anne-Lie Rydés gäster är mer hemliga, men har så vitt skilda Melodifestivalår som 1968, - 73, -78, -86 samt -98 på meritlistan.

- Det känns spännande att Schlagerkvällen, efter många år, förnyar sig och att man i år har teman på de olika blocken, säger Pär Wiktorsson, Ordförande för Stockholm Pride. Sedan är jag är övertygad om att du som besökare kommer att hitta många favoriter bland de 20-talet artister som kommer att stå på scen under kvällen.

Plats Pride Park, Sjöhistoriska Museet, Parken öppnar kl 14:00, Schalgerkvällen börjar kl 19:00.
SL kör Prideexpressen, en direktbuss mellan Pride House/Sergels torg och Pride Park som går en gång i kvarten från kl. 17:10 till strax efter Pride Parks stängning.

Henrik Karlsson
Presschef

• pär wiktorsson

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella och transpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen.

2010 års festival pågår mellan den 26 juli -1 augusti.