Stockholm Pride presenterar Dagens Makthavare

På årets upplaga av Stockholm Pride kommer vi varje dag få möta "Dagens Makthavare" som kommer bli intervjuad av Tasso Stafilidis i Pride House. Samtalet rör olika former av makt och hur makt kan kopplas till HBTQ-personers livsvillkor på ett lättsamt sätt med en allvarlig underton.

Måndag: Ali Al-Basri är ordförande för Svenska Mellanöstern Nordafrikagruppen (Menagruppen), som bland annat driver ett projekt kring HBT-flyktingars situation.  Ali är också vice ordförande för Arabiskt initiativ, AI. AI tar initiativ till internationella projekt mellan olika arabiska HBT-grupper i Europa och driver HBT-rättigheter i arabvärlden.

Tisdag: Iki Gonzalez Magnusson är initiativtagare till projektet Utopia, som har som mål att skapa ett kulturhus i centrala Göteborg som är tillgängligt för alla – på riktigt. Kultur för alla. Med alla. Av alla. Det är det Utopia handlar om.

Onsdag: Ulrika Westerlund är förbundsordförande för RFSL – Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter, som härom veckan lanserade kampanjen Verklighetens folk. RFSL arbetar för att homosexuella, bisexuella och transpersoner ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som andra.

Torsdag: Birgitta Ohlsson är Sveriges EU-minister. Bland Birgittas hjärtefrågor återfinns feminism, demokrati, tolerans och solidaritet. Som EU-minister har Birgitta bland annat sagt sig vilja lyfta fram frågor om prostitution och romernas situation.

Fredag: Sonja Schwarzenberger är journalist, programledare, författare, regissör och skribent. Bland annat är Sonja chefredaktör för den feministiska kulturtidsskriften Bang och sitter med i nyhetspanelen i morgonsoffan i TV4.

Värd: Tasso Stafilidis är skådespelare, författare, vigselförrättare och tidigare riksdagsledamot och har bland annat arbetat med HBT-frågor som lagstiftare, opinionsbildare och i uppdrag för RFSL och Stockholm Pride. Tasso idag verksamhetschef för HBT-Festivalen i Göteborg.

Henrik Karlsson
Presschef

• ulrika westerlund
  • iki gonzalez magnusson
  • ali al-basri
  • makt
  • tasso stafilidis
  • sonja schwarzenberger
  • birgitta ohlsson

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella och transpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen.

2010 års festival pågår mellan den 26 juli -1 augusti.