Stockholm Prides ordförande manar till att rikta blicken mot heteronormen

Helgens Pridefirande i Moldavien slutande med att RFSL:s ordförande Sören Juvas misshandlades av vad som enligt de lokala arrangörerna tros vara civilklädda poliser eller personer som blivit tipsade av polisen om Sören Juvas närvaro.

- Att Sören efter omständigheterna mår bra är det som är viktigast just nu, säger Claes Nyberg, ordförande för Stockholm Pride.

Moldavia Pride drabbades redan förra året av hatattacker och i år var hoten så grova att arrangörerna valde att, av säkerhetsskäl, ställa in Prideparaden.

- Stockholm Pride vill synliggöra hur situationen ser ut för hbt-personer runt om i världen, med särskilt fokus på situationen i Östeuropa. Vi bedriver därför ett aktivt solidaritetsarbete för att stödja andra Pridefiranden och i år samlar vi in pengar till EuroPride i Warszawa 2010, fortsätter Claes Nyberg.

Stockholm Pride vill med [Tema: Hetero] fokusera på hur heteronormen begränsar människor, i synnerhet hbt-personer, i vardagen samt de konsekvenser som den för med sig.

- Vi måste nu rikta blicken mot heteronormen och dess fasansfulla konsekvenser. Att vi människor förväntas att bete oss enligt gängse oskriva regler kring sexualitet och kön är det som skapar ett obalanserat maktförhållande mellan de som följer normen och de som bryter den, fortsätter Claes Nyberg.

Stockholm Pride tar sitt avstamp den 27 juli med den stora invigningsgalan på det nya området Pride Garden i Kungsträdgården. Den 1 augusti förväntas minst 50 000 paradera genom Stockholms gator i Pride Paraden som startar i Humlegården och avslutas i Tantolunden, där Pride Park har sitt säte för sista gången innan flytten nästa år.

- Pride Paraden är en manifestation för att belysa problematiken kring heteronormen. Heteronormens yttersta konsekvens är det våld och trakasserier som vi ser riktat mot hbt-personer. Detta ska bekämpas både på nationell och internationell nivå och den frågan vill Stockholm Pride lyfta tillsammans med RFSL, avslutar Claes Nyberg.

Besök vårt pressrum på Newsdesk:

Besök Stockholm Prides hemsida:

Köp biljetter här:

Läs RFSL:s eget pressmeddelande:

• hatbrott
  • sören juvas