Utsåld schlager, äktenskap och Lill-Babs

När kassorna öppnar vid Pride Park idag släpps extra torsdagsbiljetter, som varit utsålt sedan förra veckan. Den legendariska schlagerkvällen blir mäktigare än någonsin med 28 artister, varav tre Eurovision Song Contest-vinnare, som aldrig tidigare stått på en och samma scen. Lill Lindfors gör Pride-debut och kommer tillsammans med Mark Levengood att guida mellan kjoltyg, platåskor, glitter och glamour.

- Var på plats i god tid om du inte redan köpt biljett, uppmanar Anna Söderström, presschef Stockholm Pride.

Under dagen i Pride House blir det debatt om äktenskap och huruvida lagen om könsneutralt äktenskap kommer bli hbt-Sveriges största seger någonsin och om en lagförändring är målet.

Volvo AB och IBM Svenska AB håller sin workshop om inkluderande ledarskap. Miljöpartiet anordnar heldagskonferensen "The Forces Behind Hate Crime" och tillsammans med Teaterförbundet och Svensk Scenkonst kommer utvecklingen inom scen, konst och film att lyftas.

- Jag tolkar vårt uppdrag så att teaterhuset ska öppna sig för nya samarbetsformer. När det gäller Pride tycker jag att festivalen har utvecklats till ett centrum för de mest angelägna samhällsfrågorna idag, berättar Benny Fredriksson, teaterchef på Stockholms stadsteater som är en av deltagarna under seminariet.

Under torsdagen redovisar Teaterhögskolans sommarkurs för unga hbtq-personer sin föreställning i Pride House och på Kulturhusets tak uppträder Bitch & Ferron och Frida Selander. Stockholms Stadsmuseum tillsammans med Strömma kanalbolag guidar genom Stockholms hbt-historia med olika fokus.

Förutom schlager i Pride Park blir det styrdans med Wizex på Dansbanan och Cissi & Nour, tillsammans med Maud Lindström på Kulturscenen. Där inleder Lill-Babs eftermiddagen med ett besök i Pride Park innan hon åker i väg på hennes show i höst, som hon själv säger blir hennes sista.

Stockholm EuroPride 2008 firas 25 juli-3augusti. För mer information om programmet, besök www.stockholmpride.org. Kassorna öppnar klockan tolv och området öppnar kl 14.