Kardinal Anders Arborelius. Foto: Greger Hatt

Kardinal Arborelius har fått två nya utnämningar av påven

Påve Franciskus har utnämnt kardinal Anders Arborelius till medlem av två olika kongregationer i den romerska kurian.

Anders Arborelius ingår nu i Kleruskongregationen; den myndighet i Heliga Stolen som har det övergripande ansvaret för präster och diakoner.

Påven har också utsett honom till medlem av Kongregationen för de orientaliska kyrkorna. Denna kongregation är ansvarig för kontakten med de orientalisk-katolska kyrkorna, för stödet till deras utveckling och för att värna om deras rättigheter.

Kardinal Arborelius ingår sedan tidigare i Påvliga rådet för främjandet av de kristnas enhet. Han kommenterar utnämningarna så här:

"Det är en spännande uppgift att få delta i de påvliga råden och kongregationerna. På förhand vet man inte riktigt vad det kommer att innebära. Kleruskongregationen som arbetar med präster och diakoner, deras utbildning och liv, står inför stora uppgifter just nu när antalet prästkallelser minskar i stora delar av världen och många präster känner sig ifrågasatta. Kongregationen för de orientaliska kyrkorna måste också ta ställning till det faktum att de kristna i Mellanöstern är så utsatta och tenderar att emigrera och samtidigt bosätter sig i andra delar av världen, inte minst i vårt eget land”.

Anders Arborelius utsågs, som den förste svensk någonsin, till kardinal år 2017.