Unikt forskningsprogram för nyskapande äldrevård lanseras

Unikt forskningsprogram för nyskapande äldrevård lanseras

PRESSINBJUDAN

Symposium och invigning av Stockholms Sjukhems jubileumsprogram ”Forskning för nyskapande äldrevård”

I år fyller Stockholms Sjukhem 150 år. Det var den 20 november 1867 som det första Sjukhemmet invigdes för att erbjuda vård och omsorg till långvarigt eller obotligt sjuka. Stockholms Sjukhem verkar än i dag utifrån detta ändamål. Vi möter sköra äldre i alla våra verksamheter – från primärvård, avancerad sjukvård i hemmet, geriatrisk vård, rehabilitering och palliativ vård till äldreomsorg. Stiftelsens styrelse beslutade tidigare i år att avsätta 25 miljoner kronor till ett femårigt forskningsprogram för nyskapande äldrevård. En unik satsning som ger möjlighet att bryta ny mark och förbättra kunskapsläget för en angelägen grupp i samhället – de multisjuka äldre.

Varmt välkommen att delta vid invigningen av jubileumsprogrammet ”Forskning för nyskapande äldrevård”.

Forskningsprogrammet presenteras av bland andra Ewa Ställdal, ordförande i stiftelsens FoUU-kommitté samt professor Miia Kivipelto och professor Peter Strang

Eftermiddagen avslutas med en framtidsspaning – ”Hur kan innovation och forskning främja hälsa för äldre i framtiden” där Stockholms Sjukhems forskningschef Erik Sundström leder ett samtal med inbjudna gäster: Daniel Forslund (L), Innovationslandstingsråd, Stockholms läns landsting. Nina Rawal, ansvarig för Life Science på Industrifonden och principal vid Stockholms Sjukhem. Marianne Reimers, överläkare på Brommageriatriken och forskare vid Karolinska Institutet. Inger Ros, förbundsordförande i Riksförbundet HjärtLung. Monica Winge, affilierad forskare vid Institutionen för data- och systemvetenskap vid Stockholms Universitet och principal vid Stockholms Sjukhem. Britt Östlund, professor i Teknisk Vårdvetenskap vid KTH, Skolan för Teknik och Hälsa.

Tid: Måndagen den 20 november 2017 kl.13.30-16.30

Plats: Stockholms Sjukhem, Magnus Huss aula, Mariebergsgatan 22

O.S.A. Senast fredag den 17 november till kommunikationschef Marianne Spiik,telefon 0739-177443 eller mejl: marianne.spiik@stockholmssjukhem.se

För detaljerat program med tider se pressinbjudan via länkarna nedan.

Anette Bengtsson

Presskontakt Verksamhetschef Mosaiken Verksamhetschef Mosaiken 08- 122 853 01

Relaterat innehåll

Idéburen välfärd – sjukvård och äldreomsorg präglad av engagemang, kunskap och omtanke.

Stockholms Sjukhem är en av Sveriges största idéburna vårdgivare med sjukhus och äldreboenden. I mer än 150 år har vi bedrivit vård och omsorg utan vinstsyfte och har ett brett vårdutbud inom geriatrik, palliativ vård, rehabilitering och äldreomsorg. Vi är godkänd universitetssjukvårdsenhet, vilket innebär att vi kontinuerligt forskar, utvecklar och utbildar inom vården. Stockholms Sjukhem är delägare i Marie Cederschiöld högskola. Vår verksamhet finns på Kungsholmen, Bromma och Södermalm i Stockholm. Idag är vi cirka 1 400 anställda, vill du bli en av oss? Välkommen till en arbetsplats som kännetecknas av engagemang, kunskap och omtanke

Stockholms Sjukhem
Mariebergsgatan 22