Olof Stenhammar invald i derivatmarknadens Hall of Fame

I samband med 50-års jubileet för “Futures Industry Association” (FIA, en branschförening för marknadsplatser och marknadsaktörer som handlar på derivatmarknaden) vid det årliga internationella branschmötet i Boca Raton, Florida, har FIA instiftat en så kallad Hall of Fame, för att uppmärksamma de individer som särskilt bidragit till branschens utveckling och framsteg. Olof Stenhammar, OMX’ grundare och styrelseordförande, var bland de första som valdes in i FIAs “Futures Hall of Fame” vid en invigningsceremoni igår. Alan Greenspan, ordförande i Federal Reserve och Leo Melamed, styrelseordförande emeritus på Chicago Mercantile Exchange, är två av de övriga invalda. “Jag är verkligen glad och stolt över att FIA har valt in mig i deras Hall of Fame. Det är en stor ära och det bekräftar att Sverige och Norden har legat långt framme i handeln med derivatinstrument och att vi har haft ett betydande plats i utvecklingen av den globala infrastrukturen för värdepappershandel. Faktum är att 2005 är året då vi firar 20-årsjubileet för derivathandel i Sverige,” säger Olof Stenhammar, styrelseordförande OMX. För mer information, vänligen kontakta: Olof Stenhammar, styrelseordförande 08 405 66 42 Anna Rasin, informationschef 08 405 66 12 Om FIA | FIA är den enda organisationen som representerar alla typer av företag som har ett intresse och en del i marknaden för handel med derivatinstrument. FIA har mer än 180 företagsmedlemmar och når därmed tusentals aktörer i branschen. För mer information, besök www.futuresindustry.org