OMX ska leverera teknologi och infrastruktur till Saudiarabiens börs

OMX, en ledande expert inom börsindustrin, har tecknat avtal med Capital Market Authority (CMA) och Saudi Stock Market Tadawul i Saudiarabien om leverans av ny marknadsteknologi och infrastruktur. Enligt avtalet blir OMX den primära systemintegratören för såväl design, implementering och infrastruktur till Saudi Stock Market Tadawul. Projektet inkluderar licenser och leverans med underhåll och stöd. OMX kommer att leverera OMX’ system för handel och spridning av marknadsinformation, SMARTS system för marknadsövervakning samt integrera Tata Consultancy Services system för värdepappersförvaring. Saudiarabiens börs Tadawul driver en av världens största aktiemarknader och är den största enskilda aktiemarknaden i Mellanöstern. – Att OMX valts till leverantör av teknik och infrastruktur till Saudiarabiens börs Tadawul, en av de största börserna i världen, är ett erkännande av vår position som en ledande global leverantör av börsteknologi. Lika viktigt är naturligtvis att det är en möjlighet att stärka vår position i Mellanöstern, säger Magnus Böcker, VD för OMX AB. Det här är början på en affärsmässig relation för att fortsatt utveckla våra respektive företag och de finansiella marknaderna i regionen. – Denna överenskommelse är ett steg i att uppgradera infrastrukturen på den saudiarabiska kapitalmarknaden för att möta växande krav på avancerad teknologi, säger Abdul Rahman Al-Tuwaijeri, styrelseordförande och VD för Capital Market Authority. Tadawul ger den bästa servicen till sina kunder, medlemmar, investerare och informationsåterförsäljare, och den nya generationens system möter existerande och framtida krav på marknaden. Att vi valde OMX som huvudleverantör beror på bolagets erfarenhet och ledarskap i börsindustrin internationellt. För mer information, vänligen kontakta: Markus Gerdien, President Market Technology, OMX +46 8 405 60 77 Niclas Lilja, Press relations OMX +46 8 405 63 95 Om OMX | OMX är en ledande expert inom börsindustrin. Genom den nordiska börsen i Köpenhamn, Stockholm, Helsingfors, Riga, Tallinn och Vilnius, erbjuder OMX tillgång till cirka 80 procent av den nordiska och baltiska värdepappersmarknaden. OMX' integrerade teknologilösningar täcker transaktionskedjan och möjliggör effektiva värdepapperstransaktioner för börser, clearingorganisationer, värdepapperscentraler och andra finansiella institutioner världen över. OMX är noterat på den nordiska börsen i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn. För mer information, besök www.omxgroup.com

• Kontrakt, uppdrag