Inspirationstillfälle för barn i prioriterade områden

Inspirationstillfälle för barn i prioriterade områden

I fredags arrangerade Stockholms Fotbollförbund och vår samarbetspartner Vitamin Well årets första Football Day, denna gång tillsammans med Bromstens IK. Spelare från föreningen fick delta i ett träningspass med instruktörer och träffa profiler från AIK:s och Hammarbys respektive herrlag.

Syftet med Vitamin Well Football Day är att ge barn och unga i prioriterade områden möjlighet till tränings- och inspirationstillfällen tillsammans med instruktörer från StFF, Vitamin Well och deras ambassadörer.

Fredagens tillfälle inleddes med en samling där StFF:s personal gick igenom träningspasset som bestod av en gemensam uppvärmning och stationsövningar i olika grupper. Spelarna sprudlade av energi och gav sig hän uppgiften med stor entusiasm, påhejade av peppande instruktörer.

I pausen bjöd Vitamin Well frikostigt på dryck och ett gäng profiler från Allsvenskan dök upp; AIK:s Omar Faraj, Abdihakim Ali och Ahmad Faqa samt Hammarbys Tesfaldet Tekie, Pavle Vagic och Abdelrahman Boudah. Det blev frågestund där deltagarna undrade om allt från hur man ska träna finter och dribblingar till varifrån spelarna kommer ifrån. Givetvis skrevs autografer och bilder med idolerna togs. Ett stort tack till AIK och Hammarby vars spelare ställde upp för barnen.

Deltagarna var nöjda med dagen:
Siri: ”Jag lärde mig nya finter och fick hänga med kompisar jag inte kände sen tidigare”
Stella: ”Det var kul att passa varandra och man lärde sig mycket”
Lilly: ”En rolig lektion och vi fick träna på avslut och spela match”

”Detta event har betytt jättemycket för de spelare som var på plats. En möjlighet att få känna sig lite speciella under två timmar och samtidigt få träffa några av sina fotbollsidoler. Det är sådana här tillfällen som gör att barnen tycker det är kul och vill fortsätta att spela fotboll.”
/ Claes Kuntze, ordförande Bromstens IK

I juni arrangeras Dejan Kulusevski Football Day x Vitamin Well tillsammans med StFF.