140 anledningar att besöka Allt för Hälsan

140 anledningar att besöka Allt för Hälsan

Späckat seminarie- och aktivitetsprogram för alla som vill må bra

Alla som besöker Allt för Hälsan på Stockholmsmässan den 6-8 november har tillgång till ett gediget seminarieprogram med över 140 programpunkter. Forskare från Karolinska Institutet presenterar sina senaste rön och på Boktorget delar författare med sig av sin livsvisdom. Utbudet av aktiviteter är omfattande och det kan krävas lite planering för att pricka in de personliga godbitarna. Blossom Tainton Lindqvist är konferencier för ett fartfyllt program på stora scenen, Kroppsterapeuternas yrkesförbund bjuder på härliga prova-på-behandlingar och hos Hälsokollen kan besökare få koll på sitt hälsotillstånd.

Mässan är indelad i fyra områden: Träning & Motion, Kost & Energi, Kropp & Själ och Behandling & Relax. Under området Träning & Motion bjuder bland andra Korpen och Friskis & Svettis på aktiviteter och seminarier som syftar till att inspirerar till ett sundare liv, dels genom fysisk träning, dels genom att arbeta med sin attityd och välja att skapa goda vanor. Stockholms idrottsförbund bjuder på en mängd olika prova-på-aktiviteter i sin monter som är uppbyggd som en idrottsplats.

Hit kommer över 500 skolelever under fredagen att leka, träna och förhoppningsvis hitta nya favoritsporter och idrottsgrenar. En annan aktivitet som garanterat kommer att dra till sigmånga

ungdomar är Cybersports dansmaskiner som lockar lika många deltagare som åskådare. Ylab som står bakom Cybersport introducerar i år nyheten JUMP för de minsta barnen och deras föräldrar.

Blossom Tainton Lindqvist uppmuntrar alla att komma träningsklädda och hänga med i det omfattande scenprogrammet som rymmer allt från afrodans till yoga. Militärgymnastik och Speedtraining varvas med avslappningsövningar och allsång. - Vi kommer dessutom att ha tävlingar med jättefina priser, som resor, kläder, gymkort och mycket annat, säger Blossom.

På avdelningen Kropp & Själ erbjuder Boktorget seminarier och möten med kända författare som Mikael Andersson, Eva Rusz, Nina Jansdotter och Elizabeth Gummesson, såväl som nya författare som unga Thérese Eriksson som nyligen släppte den uppmärksammade boken "Vi har ju hemligheter i den här familjen" som handlar om att växa upp med en alkoholiserad förälder. Ulrika Davidsson pratar om hälsosam matlagning och Ola Lauritzon om sina samlade erfarenheter av GI. Boktorget erbjuder totalt 25 spännande seminarier av författare som alla brinner för att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

I lokalen bredvid Boktorget har Karolinska Institutet samlat intressanta professorer och forskare som kommer att presentera senaste rönen om bland annat Omega 3, fetma, skolstress och magsjukdomar. På fredagen håller professor Sten Nilsson en viktig föreläsning om prostatacancer som är en av de vanligaste cancerformerna hos män - nästan var femte svensk man drabbas. En annan allt vanligare cancerform är malignt melanom som professor Klas G Wiman kommer att prata om på söndagen. Mai-Lis Hellenius kommer att presentera helt nya rön om rörelse.

Temat för Allt för Hälsan är Glädje. Dan Hasson kommer att prata om sammanhanget mellan humor, stress och hälsa. Enligt Hasson blir livet betydligt lättare att hantera med hjälp av humor och den goda nyheten är att det går att träna upp sitt sinne för humor. Ja, du hörde rätt: Du kan träna på att både ha och bli roligare! Kom till Allt för Hälsan så får du veta hur.

En glädjande nyhet för i år "Naturlig skönhet" som är en underavdelning till Behandling & Relax. Cremer och makeup utan mineraloljor och andra kemiska tillsatser är hetare än någonsin. På mässan finns såväl nya aktörer inom naturlig skönhet representerade, som jämtländska Turkos Naturkosmetik, som etablerade företag som Rosenserien och Annemarie Börlind. Förutom att känna och dofta på naturliga skönhetsprodukter kommer besökarna att kunna prova ansiktsbehandlingar, hudscanning och handmassage.

Behandling & Relax erbjuder som vanligt härliga prova-på-behandlingar och trenden i år är... hederlig klassisk svensk massage! Även om det kommer att finnas gott om andra typer av behandlingsformer att prova på, alla med sina speciella egenskaper och verkningsområden, så spås de klassiska massagebehandlingar bli mest eftertraktade på mässan.

Capio driver Hälsokollen som blev en succé förra året. Här kan besökarna få information om sin hälsa genom att exempelvis mäta BMI, blodtryck och blodfetter. På Blodcentralens blodbuss kan besökaren även passa på att göra en god gärning genom att lämna blod. Knappt tre procent av Stockholm läns vuxna befolkningger i dagsläget blod. Det behövs ca 20 000 fler blodgivare för att klara behovet.

Avsluta mässdagen med ett besök på Kokpunkten och få tips på en lättlagad och hälsosam middag. Anna Skipper visar en snabblagad gourmetgryta och Laila Bagge lagar goda och nyttiga desserter. Optimal hälsa fixar färdknäppen hem i form av en nyttig och personligt anpassad smoothie.

Vi är otroligt stolta över att kunna presentera ett så omfattande, roligt och nyttigt seminarieprogram och inspirerande aktiviteter. Det blir en perfekt kombination med utställarnas alla nyheter och erbjudanden - helt i linje med mässans målsättning. säger Erik Rådström, projektledare för Allt för Hälsan.

Allt för Hälsan äger rum den 6-8 november på Stockholmsmässan i Älvsjö. Läs mer på www.alltforhalsan.se .
Parallellt med Allt för Hälsan går Det Goda Köket, Nordens största konsumentmässa för mat, dryck och köksutrustning, samt Scandinavian Boatshow, Skandinaviens enda båtmässa på hösten för större segel- och motorbåtar samt tillbehör.

För mer information vänligen kontakta:
Erik Rådström, projektledare, telefon 08-749 44 10, e-post: erik.radstrom@stofair.se
Alexandra Kärnlund, pressansvarig, telefon 08-556973 51, e-post: alexandra.karnlund@stofair.se

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.