230 utbildningar, inspirerande scenprogram, panelsamtal och gratis studie- och yrkesvägledning

Utbudet och variationen av yrken är i konstant förändring. Därför har Stockholmsmässan skapat den årliga mötesplatsen Yrke + Framtid, yrkesutbildningsmässan för vuxna, där sökande på ett enkelt och effektivt sätt kan inspireras och motiveras till sin framtida yrkesutbildning. Den 18 oktober öppnas portarna för den helt nya mötesplatsen för första gången – här listas sakerna du ska hålla koll på.

220 utbildningar och ett brett spektrum av utställare
På mässan finns ett brett spektrum av utställare som fokuserar på vägledning och samhällsnära utbildningar. Besökaren kommer kunna träffa representanter från skolor som anordnar utbildningar inom Yrkeskomvux, Yrkeshögskolan och Folkhögskola samt branschutbildningar. På mässan representeras 220 olika utbildningar inom Hälsa & skönhet, Hantverksutbildningar, Fordon & transport, Vård & omsorg, Säkerhetsutbildningar, El & energi, IT & teknik, VVS & fastighet, Kultur, media, design och estetik, Ekonomi, handel, ledarskap & administration, Barn, Fritid och utbildningssektorn samt Hotell, turism & restaurang.

Ett scenprogram fyllt av kunskap och inspiration
På Yrke + Framtid finns en scen med ett fullspäckat scenprogram fyllt av kunskap och inspiration. Några av höjdpunkterna är:

• Kriminalvården:
    Kriminalvården är en av hörnpelarna i det svenska rättsväsendet – och de växer. Tusentals fler medarbetare behövs de kommande åren. Mer än 70 olika yrkesroller finns inom verksamhet. De flesta arbetar som kriminalvårdare eller frivårdsinspektörer, men det finns också sjuksköterskor, lärare, produktionsledare, transportplanerare, psykologer, kockar, jurister, it-tekniker, ekonomer och många fler. Alla nyanställda får ta del av kriminalvårdsutbildningen som är olika lång beroende på yrkesroll. Möjligheterna till karriär är många, då myndigheten är stor. Hör Sandra Hultgren Stenström dela insikter om Kriminalvården, en myndighet med ett starkt mångfaldsperspektiv. Sandra kommer att besvara frågor och utmana fördomar om kriminalvården.
  • Från tre kronor till skolbänken
    Möt Nils Andersson, en ishockeyspelare på elitnivå som har bytt karriär med stöd av Trygghetsrådet TRS och rådgivaren Linda Lekander. Nils kommer att diskutera sin karriärväxling, dess utmaningar och möjligheter.
  • TalangAkademin - att gå från utanförskap till en uppskattad resurs
    Stig-Arne ”Stigge” Bäckman kommer att berätta om TalangAkademins beprövade koncept som fokuserar på människors potential. Hur kan vi gå från utanförskap till att vara uppskattade resurser i samhället?

Panelsamtal om Sverige 2035 på Stockholmsmässan
Bristen på yrkesutbildade är stor och kommer att växa kraftigt i framtiden. Den 18 oktober arrangeras ett panelsamtal med bland andra Svenskt Näringsliv, Arbetsförmedlingen, Myndigheten för Yrkeshögskolan, Kriminalvården, TSL och Transportföretagen för att belysa frågan och diskutera vilka insatser som behöver göras framåt. Vill du som medierepresentant lyssna på panelsamtalet? Anmäl dig här.

Vägledning för SYV kring Yrkeskomvux och Yrkeshögskolan
Den 19 oktober kommer besökare kunna få vägledning kring ansökan till yrkeskomvux. Besökarna kan även få vägledning till Yrkeshögskolan. Passet kommer att fokusera på Yrkeshögskolans många möjligheter, förkunskapskrav, uppbyggnad samt samverkan med arbetslivet. Anmälan görs via Yrke + Framtids hemsida.

Om Yrke + Framtid
.
Yrke + Framtid är en ny mässa som fokuserar på yrkesutbildning för vuxna, på Stockholmsmässan den 18–19 oktober. Mässan samlar aktörer från yrkeshögskolor, yrkeskomvux, omställningsorganisationer, bransch och företag med gemensamt syfte att inspirera och guida vuxna som vill och/eller behöver ändra sin framtid. Målet är att stärka yrkesutbildningarnas status, öka intresset för och antagningar till utbildningar som leder till nya karriärer, sysselsättning och efterfrågad kompetens. Yrke + Framtid arrangeras i samverkan med Stockholms stad Myndigheten för Yrkeshögskolan, Yrkeshögskoleförbundet, Järnvägsjobb.se, Kriminalvården, Arbetsförmedlingen och YhSl.