Årets influencer, årets podd och årets stjärnskott – röstningen i full gång till ICONFEST

Europas första influencer-festival, ICONFEST, arrangeras på Stockholmsmässan den 5 maj. Under dagen finns många av Sveriges främsta influencers på plats för att möta fans och följare. På kvällen delas priserna ut till årets främsta i olika kategorier. Hundratals är nominerade – och röstningen på webben har lockat tusentals.

ICONFEST skiljer sig från andra influencer-galor eftersom både nominering och röstning är öppen för allmänheten, i stället för att allt hanteras av en jury. Omröstningen sker på en digital plattform.

Alla har alltså kunnat nominera profiler till de olika kategorierna. Bland de nominerade finns till exempel Roshi Hoss, Maria Petersson och Figgehn i kategorin årets influencer. I kategorin årets podd är till exempel Forni & Hamilton nominerade och i kategorin årets stjärnskott är till exempel Theoz nominerad. Se alla nominerade.

– Det här är en ny form av awards i influencer-världen. Vi vill ge allmänheten möjlighet att rösta och engagera sig, Det är naturligt eftersom influencers allt oftare blir företags och varumärkens ansikten utåt, säger Robin Stenman, vd Tourn Media AB

Mer än 22 000 personer har redan röstat via webbplatsen och röstningen pågår till den 21 april.

– Vi vill att arrangemanget präglas av mångfald och demokrati, och det häftiga är att alla kan nominera och att alla kan rösta, säger Josephine Charpentier, vice vd Starberger Group.

En annan viktig del i arrangemanget är att företag och influencers får möjlighet att träffas under ICONFEST.

– Det behövs en mötesplats där influencers kan visa vilka de är för olika företag och inköpare. Därför har vi också samarbeten med olika marknadsföringsorganisationer, säger Josephine Charpentier.

För mer information kontakta gärna:
Josephine Charpentier, Starberger Group josephine.charpentier@starbergergroup.com, 073-500 09 40

Rosanna Thun, Tourn International rosanna@tourn.co, 072-744 44 50

Emelie Nord, Stockholmsmässan emelie.nord@stockholmsmassan.se, 070-789 43 40

Om ICONFEST www.iconfest.com
Datum och tid: Lördag den 5 maj, 2018, kl.10.00–17.00 (ICONFEST AWARDS kl.19.00). Arrangörer: Stockholmsmässan, Tourn International och Starberger Group.