Foto: Angelica Liljenroth

Årets mest prisvärda viner är utsedda

Det står nu klart vilka som är vinnarna i Vinordic Wine Challenge 2024. Den årliga tävlingen går ut på att finna Sveriges mest prisvärda viner och på så sätt guida både finsmakaren och vinentusiasten genom Systembolagets sortiment. Nära 900 viner provsmakades under årets tävling och sammanlagt prisades 161 viner.

Vinordic Wine Challenge arrangeras varje år av Gastronord på Stockholmsmässan och är Sveriges största och enda EU-certifierade vinprovning. I år gick tävlingen av stapeln för 26:e gången där 880 viner tävlade i olika tävlingskategorier och prisklasser. Nu presenteras vinnarna i varje prisklass där utmärkelserna ”Gold Trophy”, ”Silver Trophy” och ”Bronze Trophy” har delats ut.

– Som helhet har kvaliteten stigit avsevärt sedan den första upplagan av Vinordic Wine Challenge 1998. Det visar hur den svenska vinkulturen mognat. Värt att notera är också att antalet producenter som vinner priser för sina viner har ökat stadigt. I år premierades hela 43 importörer och det i en bransch som domineras av ett tiotal aktörer. Det visar tävlingens bredd och neutralitet, säger Bengt-Göran Kronstam, juryordförande för Vinordic Wine Challenge.

Konsumenter dricker dyrare och bättre viner
En tydlig trend som fortsätter är att konsumenter i dag dricker dyrare, men framför allt bättre och mer ursprungsäkta viner. Vinordic Wine Challenge bidrar till denna utveckling. Att fler viner nu kommer i plastflaskor, burk, kartong eller påse är också en trend som växer. Som en följd av den rådande trenden har vinerna i år kunnat tävla i fyra nya kategorier: rött vin på burk, vitt vin på burk, rosévin på burk och mousserande på burk.

– Det är tuffa tider och greppet om plånboken är hårt för många svenskar. Detta gäller även i vinvalet. Med fler kategorier och snävare prisklasser kan du lättare hitta det vin som maximerar smakupplevelsen för just dig och din plånbok. Årets topplista är lång och smakrik. Vinordic Wine Challenge gör vinvalet enkelt, säger Bengt-Göran Kronstam.

Årets mest prisvärda viner
Listan på årets prisade viner Vinordic Wine Challenge 2024 och information om tävlingen hittar du här.

Årets rutinerade jury består av:

• Bengt-Göran Kronstam, tävlingens ordförande & provningsledare tillika med en framträdande roll på den svenska vinscenen sedan 1973
  • Gunilla Hultgren Karell, etablerad vinskribent för Expressen, Allt om vin, Matmagasinet med flera
  • Susanne Berglund Krantz, WSET Diploma, vinutbildare, vloggare och bloggare på Punkvin/@punkvin, VDP ambassadör
  • Jan Rosborn, vinkonsult och föreläsare på Restaurangakademien
  • Claes Löfgren, vinskribent och en av världens bästa vinfotografer
  • Magnus Waern, skribent och ordförande emeritus i Sveriges vinskribenters förening, numera sammankallande i föreningens valberedning
  • Ulf Engelhardt, sommelier
  • Sofia Ander, vinskribent för DinVinguide.se, Svd, Nya Wermlands-Tidningen och Vin&Bar
  • Linda Pérez, Mat- och dryckesredaktör för SvD
  • Anders Melldén, vinjournalist, vinboksförfattare och föreläsare på Vinkällan Dryckesutbildningar
  • Fredrik Schelin, vinskribent, champagnekännare

Gastronord arrangeras på Stockholmsmässan 9-11 april. Läs mer på www.gastronord.se.