Andreas Andersson med sitt Odla i Skola vinner Årets spadtag 2021.

Årets Spadtag 2021 tilldelas Odla i Skola

Årets spadtag 2021 går till Odla i Skola. Trädgårdspriset är instiftat av Rölunda Gård i samarbete med Nordiska Trädgårdar. Priset syftar till att uppmärksamma hållbar utveckling med hjälp av odling, samt att sprida kunskap och odlingsglädje.

Vinnaren av Årets Spadtag 2021 presenterades i Trädgårdsmorgon på Nordiska Trädgårdars Facebook-sida fredag 26 mars.

Juryns motivering:
Med en smittande entusiasm skapar Andreas Andersson med sitt Odla i Skola en fantastisk och pedagogisk odlingsglädje på Axonaskolan i Tollarp.

Det som började som ett miljöprojekt är numera en permanent del av skolarbetet.
– Alla ämnen kan ta plats i odlingen, säger Andreas Andersson som är Ma/NO-lärare i grundskolan. Odlingen började med fem pallkragar och som nu vuxit rejält sedan det startade för sju år sedan.

Odlingen berikar utbildningen och engagerar eleverna, berättar Andreas Andersson. Han har många idéer och en energi som smittar: Att skörda 2,7 kg basilika vid ett tillfälle med elever, köra världens längsta morotstävling för att ibland misslyckas totalt i odlingen är en del i skolarbetet. Att använda odling i matten för att till exempel mäta grobarhet på frön eller designa en trädgårdsbod.

Hur känns det att ha vunnit Årets spadtag?
– Det är fantastiskt roligt och ett erkännande för det arbete jag gör. Så roligt!

Om Rölunda Gård:
Rölunda gård är trädgårdsföretaget som sedan 1970-talet producerat och sålt svensk kvalitetsjord till både privatpersoner och proffs. De verkar också för att sprida kunskap om jord och hur man på ett ekologiskt och hållbart sätt håller jorden frisk och sund i sin trädgård under hela odlingssäsongen.
Läs mer om Rölunda Gård här.

Om trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar:
Trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar är den största och mest populära publika trädgårdsmässan i Norden.
Läs mer om Nordiska Trädgårdar här.