Alla får rösta fram "Årets smartaste båt"

Alla får rösta fram "Årets smartaste båt"

Från och med i år får allmänheten vara med om att rösta i tävlingen Boat Innovation Award. Juryn och allmänheten har 50 procent vardera av rösterna. Den vinnande båten presenteras söndagen den 9 november klockan 14.00 på Scandinavian Boat Show. Prisets syfte är att premiera kreativa idéer som utvecklar båtlivet i Norden.

Alla nya båtar som ställs ut på Scandinavian Boat Show deltar i tävlingen. Vinnaren är den båt som är mest innovativ. Det innovativa kan hittas i delar på båten eller i båten som helhet. Det kan vara i form av en nydanande design, ny teknik, miljöfördelar, eller något som påtagligt kan påvisa en "innovationshöjd" i detalj eller som helhet. De fem mest innovativa båtarna nomineras och presenteras på presskonferensen den 5 november klockan 09.30.

Allmänheten röstar
De nominerade båtarna visas på mässans hemsida där allmänheten sedan kan rösta på sin favorit. Prisutdelning sker på söndagen klockan 14.00 i café Yacht Club.

Juryn
Juryn är sammansatt av åtta av våra främsta och mest erfarna nordiska journalister. Alla har de fritidsbåtar och båtliv som huvudsakligt arbetsområde. I juryn ingår: Atle KnutsenBåtmagasinet (Norge) ,Lars-Åke RedéenBåtliv,Elias Johansson Båtnytt,Bengt Jörnstedt Frilans,Erling MatzPå Kryss,Mats Göthlin Segling,Lars H Lindén Frilans,Kari Wilén Vene (Finland).

Bilder, högupplösta, kan fås genom: Mats Hagman, se nedan.

För mer information:
Thomas Sandberg, projektledare, 08-749 44 94, thomas.sandberg@stofair.se
Mats Hagman, pressansvarig, 070-628 12 10, mats.hagman@informedia.se
Mer information finns på: www.scandinavianboatshow.se
Stockholmsmässan AB står som arrangör för Scandinavian Boat Show i samarbete med Skandinaviska Segelbåtsmässan och Sweboat - Båtbranschens Riksförbund

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.