Allt du behöver veta om livet i en bostadsrättsförening

Allt du behöver veta om livet i en bostadsrättsförening

Vad ska jag tänka på när jag ska låna pengar för att köpa en bostadsrätt? Kan jag bli ansvarig om jag får en vattenskada? Vad gäller vid andrahandsuthyrning? – Det här är några av frågorna som kommer att diskuteras under Bostadsrättens dag 13 oktober på Hem, Villa & Bostadsrätt på Stockholmsmässan.

För fjärde året i rad arrangeras Bostadsrättens dag som en del av Hem, Villa & Bostadsrätt. Det blir en heldag på Stockholmsmässan där besökarna får rådgivning och information om det mesta som rör livet i en bostadsrättsförening – perfekt både för den som går i tankarna att köpa en bostadsrätt eller som redan äger en. Bakom Bostadsrättens dag står organisationen Bostadsrätterna.

- På mässan ser vi fram emot att få träffa både bostadsrättshavare och styrelser som är välkomna till vår rådgivningsmonter. Där kan alla besökare få individuell rådgivning från våra jurister, tekniker och ekonomer, säger Ulrika Blomqvist, vd för Bostadsrätterna.

Under dagen erbjuder Bostadsrätterna seminarier för bostadsrättsinnehavare, och kortare kurser som riktar sig till föreningens styrelse. När man bor i en bostadsrättsförening är det viktigt att känna till vilka regler som styr boendet i föreningen. Seminariet ”Att bo i bostadsrätt” tar upp det mesta man bör veta för att kunna påverka sitt boende – både vad gäller själva föreningslivet och den egna bostaden.

Seminarium om andrahandsuthyrning

Samtidigt är det svårt för många att ta sig in på bostadsmarknaden vilket gör att fler och fler väljer att bo i andra hand – ett seminarium ägnas helt åt andrahandsuthyrning.

Andra frågor som tas upp på kortseminarier är att köpa och sälja bostadsrätt, vad ska jag tänka på när jag ska låna pengar för lägenhetsköp, och prisutveckling för bostadsrätter. Seminarierna äger rum på Kunskapsscenen i A-hallen.

Gratis kurser för styrelse

Kurserna för föreningens styrelse är kostnadsfria och syftar till att hjälpa styrelsen i sitt arbete, bland annat hur man planerar ekonomin. Hela programmet finns här.

Bostadsrätterna

Bostadsrätterna är en rikstäckande service- och intresseorganisation för Sveriges bostadsrättsföreningar. Med över 8 000 föreningar som medlemmar är det också landets största bostadsrättsorganisation. Bostadsrätterna bildades 1921 och hade redan då som mål att stödja och göra det enklare för sina medlemsföreningar.

Bostadsrättens dag arrangeras i samband med Hem, Villa & Bostadsrätt den 13 oktober. Hem, Villa & Bostadsrätt är Nordens största boendemässa med produkter för hela hemmet ­–­ en komplett mötesplats för dig som ska renovera, bygga om eller vill ha ny inspiration. Mässan pågår 11-14 oktober på Stockholmsmässan tillsammans med Bak- & Chokladfestivalen.

För mer information, besök www.hemochvilla.se eller kontakta:

Göran Ekberg, projektchef Hem, Villa & Bostadsrätt, goran.ekberg@stockholmsmassan.se, 08-749 43 06

Pär Jonasson, pressansvarig, par.jonasson@stockholmsmassan.se tel. 070-486 90 34

Carolina Ekman, pressansvarig, carolina.ekman@stockholmsmassan.se tel. 070-789 41 35