Foto: Anders Norrsell

Antikmässan hyllar Svenskt Tenn som fyller 100 år

I år fyller Firma Svenskt Tenn 100 år. För att uppmärksamma jubileumsåret kommer en exklusiv hyllningsutställning arrangeras under Antikmässan 710 mars. Utställningen sker i samarbete med Jenny von Platen, antikhandlare och Svenskt Tenn-expert. Antikmässans besökare kommer få möjlighet att ta del av en historisk utställning där många äldre och helt unika föremål visas upp, till exempel tidigt tenn från 1920- och 30-tal, ovanliga möbelmodeller och tygmönster.

Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson var en framgångsrik företagare och en spännande formgivare. Hon inspirerades av konst och kultur från hela världen och presenterade föremål och inredningar på ett sätt som inte gjorts förut. I samband med Svenskt Tenns 100-årsjubileum arrangerar nu Antikmässan en hyllningsutställning på Stockholmsmässan. Jenny von Platen formger utställningen och kommer även att hålla föredrag på scen där hon kommer att berätta om utställningsföremålen.

– Svenskt Tenn har haft en jättestor betydelse för svensk design och formgivning. Deras hundraåriga historia innehåller så mycket. Det är en hel del designhistoria såklart men även annat, som att starta och driva företag som kvinna i 1920-talets Sverige och att leva och verka under krigstid. I år infaller Antikmässan under den internationella kvinnodagen den 8 mars, så det är väldigt passande att vi kommer ha en del fokus på kvinnligt företagande på utställningen, säger Jenny von Platen, Svenskt Tenn-expert och tredje generationens antikhandlare.

Något som bidrog till Estrid Ericsons framgångar var att hon knöt den österrikiske arkitekten och formgivaren Josef Frank till Svenskt Tenn 1933/1934. Josef Frank ritade eleganta möbler och färgstarka tygmönster och tillsammans skapade de en egen stil som stod i en klass för sig, även internationellt. Vid den här tiden gav de det svenska heminredningsidealet, som då var ljust, svalt och försiktigt, en rejäl vitamininjektion.

Rumslig upplevelse med ovanliga historiska inslag
På utställningen kommer många äldre föremål att visas, bland annat tidigt tenn från 1920- och 30-talen samt ovanliga möbelmodeller, och de kommer att presenteras i ett historiskt sammanhang med kopplingar till Svenskt Tenns historia. Många av utställningsföremålen kommer sällan ut på andrahandsmarknaden och en stor del av dem tillverkas inte längre, vilket gör utställningen till en unik upplevelse. Besökaren kommer kunna gå genom hemmets olika rum och ta del av klassiker från det ikoniska varumärket.

– Vi kommer bland annat att visa ett Svenskt Tenn-sovrum med många roliga inslag. Att inreda sovrum var något som Estrid Ericson gjorde tidigt, vilket var ovanligt att göra i början av 1930-talet. Vi kommer även visa upp Estrid Ericsons egen design då hon gjorde många spännande smycken från 1940-talet och framåt. Utställningen kommer också ha ett särskilt område för Josef Frank där många av hans färgstarka mönster kommer att presenteras. Där kommer besökaren verkligen se hur bred han var i sin formgivning, säger Jenny von Platen.

Nationalmuseiskåpet – Ett utmärkande utställningsföremål
Ett av utställningsföremålen som Josef Frank formgav är Nationalmuseiskåpet. Namnet kommer sig av att Nationalmuseum köpte ett exemplar 1952 då de hade en stor utställning med Josef Frank och Svenskt Tenn. Det som är speciellt utmärkande för denna möbel är att det står ”Skåp med 21 lådor” på Josef Franks möbelritning från 1938, men det har bara 19.

–Josef Frank måste ha ändrat utformningen i sista minuten. Och det säger så mycket om Josef Frank och hans exceptionella känsla för proportioner och balans. Antalet lådor och storleken på lådorna är omsorgsfullt komponerat och tillsammans bildar de ett vackert mönster. På utställningen kommer vi exempelvis även att visa ett soffbord av samma modell men i olika storlekar. Det visar på hur han också kunde utgå från en modell och variera den i storlek men fortfarande med samma fint avvägda proportioner, säger Jenny von Platen.

Utställningsföremålen har lånats in från privatpersoner runt om i Sverige och från antikhandlare som ställer ut på mässan, samt från Svenskt Tenn. På utställningen blandas högt med lågt, precis som Estrid Ericson ofta gjorde själv i sina inredningar. Thommy Bindefeld, Senior Advisor på Svenskt Tenn, kommenterar hyllningsutställningen:

– Svenskt Tenns 100-årsjubileum och Estrid Ericsons gärning i en utställning är inte bara hedrande för företaget men visar också att arvet efter Estrid Ericson och Josef Frank håller så god kvalitet och är så tidlöst att intresset på andrahandsmarknaden hela tiden ökar. Med Jenny von Platens djupa kunskap och unika samlingar kommer utställningen visa och berätta en del av svensk designhistoria som kanske få känner till, säger han.

Antikmässan pågår 7–10 mars på Stockholmsmässan och arrangeras i samarbete med Sveriges Konst- och antikhandlareförening (SKAF) och Förenade Antik- och konsthandlare (FAK). Antikmässan arrangeras parallellt med Allt för Sjön. För mer information om Antikmässan, vänligen besök www.antikmassan.se.

Ackreditering
Vill du ansöka om ackreditering till Antikmässan? Skicka in din ansökan här.

Presskontakt
För intervjuer och mer information, vänligen kontakta Ronja Nyström, PR- och pressansvarig, 076 77 42 141, ronja.nystrom@stockholmsmassan.se.