Byggmaterialdagen kommer tillbaka i november! Byggmaterial spelar en central roll för en långsiktigt hållbar samhällsbyggnad. (Foto: Byggmaterialdagen 2023/ Sophie Delin)

Byggmaterialdagen kommer tillbaka den 14 november 2024

Byggmaterialdagen kommer anordnas den 14 november 2024 på Stockholmsmässan i Älvsjö. Årets fyra temaområden blir resurseffektivt och cirkulärt byggande, beställarkrav för hållbar omställning, potentialen med renovering och uppgradering, samt innovation och materialutveckling.

Stockholmsmässan tillsammans med Byggmaterialindustrierna hälsar dig välkommen till en heldag där du ges möjlighet att lyssna på, samtala och nätverka med experter, innovativa företag, politiker, myndigheter och aktörer i bygg- och fastighetssektorn.

– Byggmaterial spelar en central roll för en långsiktigt hållbar samhällsbyggnad. Samverkan i hela värdekedjan är nyckeln till framgång i utvecklingen av bygg- och fastighetssektorn för att nå klimatmålen och andra hållbarhetsmål, säger Jenny Svärd, vd för Byggmaterialindustrierna.

Byggmaterialdagen som arrangerades för första gången förra året hade trehundra deltagare och nära sjuttio talare på plats från hela sektorn.

Möjlighet att påverka programmet

– Vi har fått mycket fin respons på dagen, flera har uttryckt att en motsvarande mötesplats har saknats, att det var bra innehåll med mycket matnyttig information om aktuella frågor och inte minst ett bra nätverkstillfälle, säger Jenny. Hon vill uppmana alla som har tips eller frågor kring årets program att kontakta henne:

– Byggmaterialdagen har ett tydligt fokus på ny kunskap och det är en inriktning som kvarstår även i år. Vi har flera intressanta programpunkter på gång om de mest aktuella frågorna, men är alltid öppna för inspiration och tips.

Temaområden för Byggmaterialdagen 2024:

Temaområde 1) Resurseffektivt och cirkulärt byggande

Resurseffektivitet och cirkularitet i byggsektorn har stort fokus, men utvecklingen är i ett tidigt skede och fortfarande småskalig. Ambitionerna inom sektorn är höga, krav från EU-regelverk, arbetet inom standardiseringen och konkreta projekt visar vägen. Hur kan vi skala upp och få de cirkulära flödena konkurrenskraftiga för att få fart på utvecklingen?

Temaområde 2) Beställarkrav för sektorns hållbara omställning

Marknadskrav är en helt central faktor i sektorns hållbara omställning. Höga, tydliga och långsiktiga ambitioner hos beställarna ger förutsättningar för materialleverantörer och andra aktörer att utveckla och investera i nya material, produkter och lösningar. Men hur ska kraven ställas för att stimulera och driva på den hållbara utvecklingen i ett livscykelperspektiv?

Temaområde 3) Potentialen med renovering och uppgradering

Renoveringar, underhåll och energieffektiviseringsåtgärder kan bidra till att hålla igång byggsektorn i det svåra konjunkturläget. Även ur ett resurseffektivitetsperspektiv är det viktigt att behålla, utveckla och förlänga livslängden på det som redan byggts. Vad finns det för potential i Sverige för dessa typer av åtgärder och hur växlar sektorn fokus i närtid? Och vad innebär de nya EU-kraven på nationella renoveringsplaner för byggnader?

Temaområde 4) Innovation och materialutveckling

Utvecklingen inom byggmaterialindustrin går på högvarv för att ta fram nya material, produkter, lösningar och byggsystem med lågt klimatavtryck. Marknadskrav tillsammans med kommande lagkrav från EU driver utvecklingen och arbete pågår inom standardisering för att stödja processen. Redan idag finns en mängd innovativa material och optimerade lösningar som kan växlas upp och implementeras i större skala. Här presenteras en rad exempel på nya, innovativa lösningar från byggmaterialindustrin.

Vill ni veta mer besök www.byggmaterialdagen.se
Kontakt Jenny Svärd, vd, Byggmaterialindustrierna.
T: 08-783 84 22
M: jenny@byggmaterialindustrierna.se